نويسندگان، كارگردانان، بازيگران يا
توليدكنندگان سرشناس هاليوودى راه پيدا كردهاند تا در مورد اهدافشان مذاكره كنند.[1] تا آنجا كه
جديداً جنجالى در مورد فيلم كريس كارتر با نام «پرونده ايكس» (The X-Files ) و سرى تلويزيونى آن «تيراندازان تنها»(The Lone Gunmen) به راه افتاده است؛ زيرا در يكى از صحنههاى اين فيلم عدهاى از
دولتمردان آمريكا كه عضو گروهى سرّى هستند، تحت عنوان تروريست، هواپيمايى تجارى را
از راه دور مىربايند و آن را به سمت مركز تجارت جهانى هدف مىگيرند.[2] آيا خيلى
دور از تصور است اگر فرض كنيم كه يكى يا چند تا از نويسندگان (وينس گيليگان، جان
شيبان و فرانك اسپاتنيز) يا دست اندركاران اين فيلم از قبل اطلاعاتى داشته است؟
دين هگلوند، كه در فيلم «پرونده ايكس» و «تيراندازان تنها» نقش ريچارد «رينگو» لنگلى
را بازى مىكرد، در سرى جديد مصاحبههايش عنوان كرده كه نويسندگان اين فيلم روابطى
باFBI وNASA داشتند و آنها بودند كه بودجه لازم را در
اختيار توليدكنندگان گذاشتند.[3] او تصريح كرد كهCIA در طول بيست سال گذشته، همواره جاسوسانى را
به كار گرفته تا در اجتماعات هاليوودى شركت كنند و بدين وسيله حافظ منافع آنان
بوده و نظرات آنها را منتقل كنند. هگلوند همچنين تعريف كرد كه چگونه با يكى از اين
جاسوسان كه به عنوان غيبگو در هاليوود كار مىكرد، آشنا شده است:
«در يكى از مهمانىهاى هاليوود، كريس كارتر در لباسى رسمى گوشهاى
ايستاده بود و انگار در مهمانى نبود. خانمى به سمت او رفت و گفت: «روى هر چه كه دارى كار مىكنى بدان كه
ميليونها دلار برايت سود خواهد آورد»، و اين درست قبل از شروع «پرونده ايكس» بود. بنابراين آن خانم موفقيت
فيلم را پيش بينى كرده بود بدون آنكه كريس كارتر را بشناسد و بداند او روى چه
پروژهاى كار مىكند. وقتى از او پرسيدم كه او چگونه به اين مهمانى دعوت شده، جواب
داد كه براىCIA كار
مىكند به اين صورت كه آنها ايميلهايى برايش مىفرستند و به او مىگويند به چه
مهمانىهايى برود؛ بعد يك سرى اتفاقاتى مىافتد و پولهايى رد و بدل مىشود و اسم
او در ليست مهمانها قرار مىگيرد (و البته هرگز هم نمىفهمد چگونه!). سپس به
مهمانى رفته و با افراد مختلف حرف مىزند و وقتى برگشت نتايج گفتوگوهايش را براى
آنها ايميل مىكند. او واقعاً نمىدانست كه اين ايميل كجا مىرود و چه كسى جوابش
را مىدهد، امّا پس از مدتى آنها برايش چكى مىفرستند. بعداً معلوم شد كه اين كارCIA است و خوب همان طور كه مىدانيد، آنها تمام
حرفهايى را كه در مهمانىهاى هاليوود ميان تهيه كنندگان و ساير افراد رد و بدل
مىشود زير نظر مىگيرند وخوب معلوم است به اين دليل كه سينما يكى از مهمترين
ابزارهاى تبليغ سياستهاى خارجى در هر كشور و گروهى است ...»[4]
اين مسائل باعث شده خيلىها به گمانه
زنى و نظريه پردازى رو آورند؛ همان طور كه فرانك اسپاتنيز، يكى از نويسندگان «تيراندازان تنها» و تهيه كننده «پرونده ايكس» عنوان مىكند: «چيزى كه مرا آزار مىدهد اين است كه اگر
من به عنوان نويسنده فيلمهاى تخيلى توانستم چنين سناريويى را تصور كنم؛ پس افرادى
كه در رأس قدرت هستند و وظيفهاشان هم اين است كه درباره فجايع و خطرات از قبل
چاره انديشى كنند، توانايى تصور چنين حادثهاى را داشتهاند.»[5] در حقيقت پس از يازده سپتامبر دولت
آمريكا «عدهاى از نويسندگان تلويزيون و سينما را
جمع كرد و از آنها خواست تا فيلمنامههايى تخيلى در مورد تروريسم بنويسند تا
بتوانيم در برابر اين حوادث پيشبينى نشدنى بهتر عكسالعمل نشان دهيم (و لابد
آماده تر شويم!)».[6] چه كسى مىداند كه نتيجه تصورات اين نويسندگان چه خواهد بود؟ ولى شما
دفعه بعدى كه فيلمى را مىبينيد دقيقتر نگاه كنيد.
عدد شناسى 11/ 9
مطالعه اعداد (عدد شناسى يا علم
اعداد) در اديان بزرگى چون مسيحيت، يهود و اسلام نقشى محورى دارد. انجيل مسيحى پر
است از الگوها و نمادهاى عددى كه هر كدام معناى خاص خود را دارند. مثلًا هر يك از
اعداد 3، 7، 12، 40، 666، 1260 يا 2520 نماد چيزى هستند. بنابراين جاى تعجب نيست
اگر اعدادى براى بعضى از انجمنهاى سرّى معنا و اهميت خاصى داشته باشد. در واقع در
بسيارى از فيلمهاى هاليوودى مانند(End of Days) : «پايان روزگار» (1999)،(Eyes
Wide Shut) : «چشمان كاملًا بسته» (1999)،Matrix «ماتريكس»
(1999)،(National Treasure) : «ميراث ملى» (2004)،(Oceans 11) : «يازده يار اوشن» (2001)(Thirteen Days) : «سيزده روز» (2000) و(The
Thirteenth Floor) : «طبقه سيزدهم» (1999) به اعداد و نمادها
اشاره شده است.[7]
پس يعنى اعداد 9 و 11 نيز معناى خاصى
دارند؟ يكى از كشيشان انگليكى قرن نوزدهم،EW Bullinger ، بر اين باور بود كه عدد 9 نشان دهنده داورى
الهى يا غايت و كمال است در حالى كه عدد 11 نماد بى نظمى، آشوب، نقصان و فروپاشى
است.[8] با
اين حال هنوز نمىدانيم كه آيا اين اعداد معناى اسرار آميز ديگرى براى اين
انجمنهاى مخفى دارند؟[9]
اگر 11/ 9 را با حوادث تروريستى پس
از آن مقايسه كنيم، متوجه مىشويم كه فهميدن معناى اين اعداد و كشف رابطه آن با
طراحان اصلى اينگونه حوادث جهانى، چقدر ضرورى مىنمايد. در 11 مارچ 2004، 191 نفر
در حادثه تروريستى قطار مادريد جان خود را از دست دادند. بسيارى از رسانههاى خبرى
از اين حادثه 11/ 3 به عنوان «11/ 9 اروپا» ياد كردند.[10] هرچند همه نمىدانند امّا اين حادثه
911 روز بعد از 11/ 9 اتفاق افتاد. 21 اين تكرار اعداد 1- 1- 9 خيلى آشنا به نظر
مىرسد! امّا چه كسى پشت اين اعداد است و چه مىخواهد بگويد؟
امّا، اين اعداد براى مردم اسرائيل
اهميت تاريخى دارند. يهوديان هر سال در روز(Tisha B Av) ، نهمين روز از يازدهمين ماه تقويم عبرى،
روزه مىگيرند به ياد بلايا و فجايعى كه در طول تاريخ بر سر آنها آمده است؛ از
جمله ويران شدن معبد اوّل توسط بابلىها در 587- 586 قبل از ميلاد، خراب شدن معبد
دوم توسط رومنها در 70 بعد از ميلاد، شكست رومنها از ارتش سيمون بار كوچبا(Simon
Bar Kochba) در 135 بعد
از ميلاد، اخراج يهوديان از انگلستان توسط شاه ادوارد اوّل در 18 جولاى 1290،
اخراج يهوديان از اسپانيا توسط شاه فرديناند و ايزابلا در 2 آگوست 1492 و اعلام
جنگ جهانى اوّل در 1914. حال اين پرسش پيش مىآيد: