responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ماهنامه موعود نویسنده : مؤسسه فرهنگى هنرى موعود عصر    جلد : 78  صفحه : 37

در تاريخ يكم اوت 2005، روزنامه واشنگتن پست، در گزارش مفصلى راجع به فعاليت مساجد و مراكز اسلامى دو ايالت مجاور پايتخت آمريكا (ويرجينيا و مريلند) از افزايش تعداد مساجد جديد بزرگ كه هر كدام بين 2 تا 3 ميليون دلار هزينه داشته‌اند، خبر داد. بيش از 300 هزار مسلمان آمريكايى، در حومه واشنگتن زندگى مى‌كنند و هر يك از مساجد جديد التأسيس اين منطقه، ظرفيت عبادت بيش از يك هزار نفر را در يك زمان دارا مى‌باشد.

امروز، بزرگ‌ترين رشد دينى از جنبه جمعيت، در مذاهب اسلامى ديده مى‌شود. در آمريكا نيز همانند اروپا، نه تنها جمعيت مسلمانان رو به فزونى است بلكه گرايش به دين مبين اسلام نيز از مذاهب ديگر جهان بيشتر مى‌باشد. در حال حاضر، 5 درصد جمعيت اروپا را مسلمانان شكل مى‌دهند و طبق گزارش روزنامه فايننشال تايمز در تاريخ 15 ژوئيه 2005، جمعيت مسلمانان در بيست سال آينده در اروپا دو برابر شده و به چهل ميليون نفر خواهد رسيد.

براساس اين گزارش، 5 درصد جمعيت آلمان، 3 درصد جمعيت دانمارك، 4 درصد جمعيت سوئد، 5/ 5 درصد جمعيت هلند، بيش از 8 درصد جمعيت فرانسه و 5 درصد جمعيت سوئيس را مسلمانان تشكيل مى‌دهند. ساير كشورهاى اروپا نيز از جمعيت مسلمانان بهره‌مند هستند علاوه بر اينكه بيش از 50 درصد كشور بوسنى و هرزگوين مسلمان بوده و اكثريت بزرگى از نفوس كشور آلبانى، مسلمان مى‌باشد. اكثريت نفوس مسلمانان در اروپا در 25 كشور عضو اتحاديه اروپا قرار دارد و اين در شرايطى است كه مسلمانان، خود، نظامى در رديف ملت- دولت در اين اتحاديه نداشته و اين مجموعه سياسى، كاملًا برترى و تسلط فرهنگ و دين مسيحى خود را حفظ كرده است.

«حركت به سوى مرزهاى جديد»[1] عنوان و اصطلاحى بوده است كه ايالات متحده و آمريكايى‌ها، در تبيين گسترش و توسعه قدرت جغرافيايى، سياسى، فرهنگى و اقتصادى خود به كار برده‌اند. امروز مسلمانان، مرزهاى جديد امت اسلامى را در جهان مى شكافند.

عده انگشت‌شمارى از نخبگان آمريكا، فكر مى‌كردند كه ايالات متحده، امروز جايگاهى براى جامعه و فعاليت امت اسلامى باشد. تحولات بين‌المللى، دگرگونى‌هاى ارتباطاتى و اقتصادى و سياسى و بيدارى جهان اسلام باعث شده است كه امروز مسلمانان آمريكا، در محور يك تقاطع تاريخى قرار گيرند. افزايش جامعه مسلمانان در آمريكا، فرصتى است براى درك و شناخت چالش‌هاى دنياى معاصر و نقشى كه اسلامى مى‌تواند در درون بزرگ‌ترين ابرقدرت نظامى و اقتصادى امروز ايفا كند.

نام کتاب : ماهنامه موعود نویسنده : مؤسسه فرهنگى هنرى موعود عصر    جلد : 78  صفحه : 37
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست