دیده میشود، رویارویی
ایشان با جریانهای ظاهرگرا و احساس ضرورت مطالعات ادبی -
زبانی جهت تبیین و توجیه اصل تأویل درآیات
متشابه بوده است. [1]
به باور عبده
هرگاه عقل به چیزی یقین داشته و در
نقل، خلاف آن وارد شود، حکم عقلیِ قاطع، قرینهای است بر اینکه
ظاهر نقل، منظور نیست.[2] کسی که به قرآن و شرایع عملی آن ایمان داشته باشد
درصورتیکه تأویلش[3] از قرآن به وعده و وعید و بنای شریعت گزندی
نرساند، مؤمن است و تکفیرش ناروا است، هرچند پیروی از تأویل
او درست نباشد.[4] وی تأویل
مطابق زبان عرب و قواعد شرعی قطعی را تأویلی
جایز میداند.[5] ازاینرو در بعض موارد الفاظ آیه را
بر مجاز حمل کرده تا وقوع حادثه مطابق قانون اسباب و مسببات متعارف و نه حادثهای خارق عادت باشد.[6]
به نظر میرسد رشید رضا در مورد تأویل
آیات مشی ثابتی ندارد. وی تحکیم عقل درباره
آیات مربوط به ذات و صفات خدا و امور غیبی
مانند ملائکه و احوالات قیامت را، نشانه طغیان
[1] -ر. ک. محمد اسعدی، جریان شناسی تفسیر
معتزله، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۶،ص
۴۳.
[3] - عبده، ذیل
آیه ۷ آل عمران تأویل را به معنای «ما یؤول
الیه الشیء» میداند. محمد رشیدرضا، المنار، ج ۳، ص
۱۷۲.
[4] - محمد عبده، رسالة
التوحید، ص ۱۴۳. عبده ازابزار تاویل
یعنی دو علم معانی و بیان کمک میگیرد تا
معنای متن را ازخلال منطوق ثابت بگشاید. وی با تبدیل زبان
قدیم به زبان معاصر و در یک همجواری معنادار بر دو علم
سنتی بلاغت (علم معانی و علم بیان) نام جدید «علم
اسالیب» میگذارد. جدید دراین جا دررابطهای
تطبیقی همنشین قدیم میشود. نصر حامد ابوزید،
التجدید و التحریم و التاویل بین المعرفة العلمیة و
الخوف من تکفیر، بیروت: المرکز الثقافی العربی، چاپ اول
۲۰۱۰ م، ص ۱۶۰.