responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : معجزات انبیا در تفسیر المنار نویسنده : مدرسی راد، زهرا؛ غضنفری، علی؛ میراحمدی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 110

ه) در بین دانشمندان اهل سنت عبده پیشگام در بی‌اعتبار دانستن خبر واحد به شمار آمده است[1]و تأثیر روش عبده در تقلیل شأن روایت را می‌توان در دیگر نواندیشان پس از وی مشاهده کرد. [2]

و) روش عبده در نپذیرفتن احادیث موجب نابودی بخش عظیمی از سنت می‌گردد؛ سنتی که به‌منزله تبیین‌کننده و روشنگر کتاب خدا است.[3]مفسران المنار با ذکر دلایلی چون حکمت خداوند در مبهم گذاشتن مطلب و سکوت در بیان جزئیات بیشتر حوادث، ضعف روایات تفسیری، و جود اسرائیلیات و احتمال نقل به معنا، از روایات در تبیین مبهمات قرآن پرهیزکرده و به فهم خود از قرآن بسنده کرده‌اند. عقیده عبده بر عدم حجیت روایات و پرهیز وی از بهره‌وری روایات تفسیری در تفسیر وی ذیل آیات ناظر بر معجزه تأثیر بسزایی داشته است. ایشان در تفسیر آیه ۷۲ و ۷۳ بقره روایات فراوانی را که مفسران در تفسیر این آیه یادکرده‌اند، رد کرده[4]و روایات


[1] - عبدالمجید الشرفی، الاسلام و الحداثه، ص ۹۴.

[2] - مصطفی بن حسنی سباعی، السنة و مکانتها فی التشریع الاسلامی، المکتب الاسلامی، دار الوراق للنشر و التوزیع، ۲۰۰۰م، ص ۴۴.

[3] - شلتوت نیز معتقد است عقل در مبهمات قرآن اسیر نقل صحیح یقینی از کتاب خدا و یا سخن رسول خداست و راهی به درک کنه آنها ندارد. رمضان خمیس الغریب، موازنة بین منهجی مدرسة المنار و مدرسة الامناء فی التفسیر و علوم القرآن، ص ۲۲۹ به نقل ازشلتوت «الاسلام عقیده و شریعه»ِ، ص ۵۸ شیخ عبدالقادر مغربی نیز درمورد شناخت شئون عالم غیب معتقد بود شرع ما را به شناخت جهنم و بهشت و سایر موارد مربوط به عالم غیب مکلف نکرده است. همان، ص ۲۳۲ به نقل ازشیخ عبدالقادر مغربی، تفسیر جزء تبارک، ص ۷.

[4] - محمد رشید رضا، المنار، ج ۱، ص ۳۵۱.

نام کتاب : معجزات انبیا در تفسیر المنار نویسنده : مدرسی راد، زهرا؛ غضنفری، علی؛ میراحمدی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 110
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست