مىشود، آنان كه مورد
ستم قرار گرفتهاند وطن خود را رها كنند و بديهى است كه ستمكارى زمينه فرار از وطن
را فراهم مىسازد، و يا باعث قيام مردم با شمشير در برابر ستمگر مىگردد، و كبراى
مقدر نيز چنين است: و هر چه اين طور باشد، اجتناب از آن لازم است.
«سختترين
گناهان، گناهى است كه صاحب گناه آن را سبك شمارد.»
[شرح]
(86978-
86973) توضيح آن كه گنهكار به خاطر سبك شمردن گناه، آن را به حدّى ادامه مىدهد كه
به صورت ملكه و خويى جدايى ناپذير در مىآيد، برخلاف گناهى كه مهمّ تلقّى كند، كه
چه بسا آن را پيش از استحكام، ريشه كن سازد، تفسير اين سخن قبلا گذشت.
«خداوند از
نادانان پيمان نگرفته كه بياموزند، مگر اين كه [اوّل] بر دانايان واجب كرده است
كه تعليم دهند».
[شرح]
(86996-
86982) چون آموختن بر نادان واجب است و اين واجب جز به وسيله دانايى كه تعليم دهد
امكانپذير نيست، بنا بر اين وجوب آموختن بر نادان، مستلزم وجوب تعليم دادن
برداناست، در خبر مرفوعى آمده است: هر كس علمى را فراگيرد، و آن را پنهان دارد،
خداوند در روز قيامت او را با لجامى از آتش لگام كند. و معاذ بن