«نخستين چيزى
كه باعث شكست شما مىشود جهاد با دست و پس از آن جهاد با زبان و بعد از آنها جهاد
با دلهاتان است. پس كسى كه به دل كار شايسته را نشناخت و ناشايست را انكار نكرد،
وارونه گشته و زير و زبر شده است».
[شرح]
(84347-
84336) جهاد با دست و زبان و دل همان انكار و ردّ منكر به وسيله آنهاست، و جهاد با
دست نخستين چيزى است كه باعث شكست مىشود، از اين رو هدف نخستين دشمن، از بين بردن
قدرت دست و مقاومت با دست است، در صورتى كه بتواند اين كار را بكند، از بين بردن
قدرت زبان سهل خواهد بود.
پس اگر
بپرسى: چرا امام (ع) فرمود: «ثمّ بقلوبكم» جهاد با قلب را در آخر آورد؟ در حالى كه
معلوم است، دشمن از دل آگاه نمىشود، و قدرت از بين بردن جهاد به وسيله دل را
ندارد.
در پاسخ
مىگويم: مقصود امام (ع) آن است كه وقتى آنان در جهاد با دست و زبان شكست بخورند،
و مدّتى بر آنها بگذرد كه امر به معروف و نهى از منكر را ترك گويند و منكر مكرّر
به گوشها، چشمها و دلهايشان برخورد كند و با اين همه، انكارى به عمل نيايد، اين
خود معناى شكست در جهاد با دل است.
(84363-
84348)
عبارت: فمن
لم يعرف بقلبه ...
براى آن است
كه از ترك امر به معروف و نهى از منكر برحذر دارد به دليل آن كه باعث زير و رو شدن
انسان مىشود، و كلمه قلب را براى واژگون افتادن در گودالهاى زشتيها و دركات آتش
جهنّم استعاره آورده است. و از آن رو تنها انكار قلبى را باعث چنين پىآمدى دانسته
كه انكار قلبى هميشه ممكن است و زيان ترسناك جهاد با دست و زبان را نيز ندارد.