از عذاب خدا اختصاص
داده است، براى اينست كه وى مرتكب گناهى نشده و امّا اين كه از پاداش معيّنى براى
او ياد نكرده، با اين كه هر واجبى پاداشى دارد، از آن روست كه هدف از انكار امر
منكر، برطرف ساختن آن است در صورتى كه در انكار قلبى هيچ اثر روشنى براى از بين
بردن منكر نيست، گويا كارى كه باعث اجر باشد نكرده است. و اين كه فرمود: تا كلمه
خدا برتر گردد، زيرا اگر هدف انكار كننده، آن نباشد بلكه هدفش ريا و يا دنيا باشد،
به راه هدايت نرفته است.
كلمه:
التّنوير، را استعاره براى روشن شدن حق از باطل در دل شخص آورده است.
(3355)
355- امام (ع) در سخن ديگرى راجع به همين مطلب مىفرمايد:
«كسى از
ايشان به دست و زبان و دل، كار زشت را انكار مىكند، او همه نيكيها را جامع است، و
كسى از آنان به زبان و دل انكار مىكند. نه به دست، او تنها به دو خصلت دست يافته
امّا يك خصلت را از دست داده است و كسى از آنها تنها به دل انكار مىكند، نه به
دست و زبان، چنين كسى دو خصلت را از دست داده است كه آنها بهترين خصلتهاى سهگانه
است، و به يك خصلت چنگ