«علم وابسته
به عمل است پس هر كه دانست عمل كرد. و علم، عمل را ندا مىكند، اگر پذيرفت از آن
بهرهمند مىشود، و گرنه علم از عمل دورى مىكند»
[شرح]
(83659-
83657) مقصود امام (ع) آن است كه علم در وضعى كه مطابق حكمت الهى است با عمل قرين
است. توضيح مطلب آن است كه خداوند بزرگ براى نفس عاقله دو قوه علمى و عملى قرار
داده و كمال نفس را نيز وابسته به اين دو قوه علم و عمل شمرده است، علم تنها موجب
كمال نفس نمىشود مگر اين كه با عمل توأم باشد.
(83672-
83660)
عبارت: فمن
علم عمل
يعنى: هر كس
آنچه را كه بر طبق حكمت بايد بداند، اگر دانست، سزاوار است كه بر طبق دانستهاش
عمل كند، و اين خود انگيزه عمل شده و لازمه وجود آن است. و احتمال دارد كه جمله:
«عمل» خبر در معناى امر باشد، يعنى هر كس بداند پس عمل مىكند. و عبارت: و العلم
يهتف بالعمل ...، هتف يعنى ندا كردن، هر چند كه ندا كننده ديده نشود، اين كلمه را
براى آنچه از طلب علم در نظر گرفته شده است، استعاره آورده است، از آن رو كه علم
با عملى كه در خور آن است و خواست طبيعى آن است نزديكى و همبستگى دارد، پس گويا او
را فرياد مىزند و به همبستگى دعوت مىكند تا از آن دو، كمال انسان فراهم آيد. و
معنى عبارت: فان اجابه و الا ارتحل آن است كه وقتى علم با عمل توأم شد، آن چنان
نيرومند مىشود كه گويى از عالم ذهن به عالم حسّ وارد شده و به صورت فعل و عمل
ملموس در آمده و جلوه مىكند، مثلا هر گاه انسان به وجود آفريدگار و آنچه از اطاعت
او لازم است، علم دارد، و بعد آن را با عبادت خود قرين ساخته، لازمه آن عبادت
بنده، ادامه توجه به پروردگار و