را استعاره
براى كسى آورده است كه دنيا ميل و علاقه او را به خود جلب كرده است. امام (ع)
دستور به خوددارى از زياده روى در طلب دنيا داده و از دلباختگى و توجّه بدان بر
حذر داشته است، با اين عبارت: فانّ المعرّج ... و الحدثان، و لفظ صريف و انياب را
به جهت شباهت مرگ به هنگام فرا رسيدنش به شتر تندرو، استعاره آورده است. سپس خطاب
به مردم، آنها را مأمور فرموده است تا ادب و اصلاح نفس خويش را به عهده گيرند و آن
را در حدّ عدالت، از حركات و افعال باز دارند، و از جرأت و اقدام بر غرق شدن در
هواهاى نفس بازگيرند. و معناى رياضت، قبلا روشن شد.
«به سخنى كه
از زبان كسى بيرون مىآيد نبايد گمان بد ببرى، در حالى كه احتمال خوبى در آن
مىدهى».
[شرح]
(83570-
83557) يعنى: تا وقتى كه براى كلام ديگرى راه حمل و تأويلى مىتوانى پيدا كنى
مبادا گمان بد ببرى، زيرا نفسهاى سالم به خداوند از نفوس ديگر نزديكترند. و او در
جمله، حاليه است.