ناگهان از دست برود،
از نعمت خدا بيمناك و در هراس باشند چنان كه از عذاب مىترسند، توضيح آن كه نعمت
آزمايشى است كه بايد آن را سپاس گزارد، همان طورى كه عذاب گرفتاريى است كه بايد با
پايدارى با آن روبرو شد. و هدف امام (ع) واداشتن بر دو فضيلت شكرگزارى و پايدارى
است. و از دلبستگى به نعمت و غفلت از خدا در حال نعمت با عبارت: إنّه ... أمن
مخوفا بر حذر داشته است، و اين عبارت مقدمه صغرا براى قياس مضمرى است كه كبرايش: و
كلّ من أمن مخوفا فهو مغرور يعنى هر كس ايمن از ترس بماند او فريب خورده است.
و همين طور،
تنگدست را بر حذر داشته از اين كه از آزمون و گرفتارى تنگدستى خود غفلت ورزد و او
را از جمله كسانى شمرده است كه پاداش مورد آرزوى خود را تباه مىسازد و توضيح مطلب
آن است كه فقير با اين عقيده كه تنگدستى آزمونى از طرف خداست آماده صبر و پايدارى
مىگردد، و از خداوند متعال آرزوى پاداش زيادى در آخرت دارد اما وقتى كه چنين
عقيدهاى نداشته باشد، آمادگىاش را از دست مىدهد و اميد خود را تباه مىسازد.
(ضراوة):
جرأت بر شكار و علاقهمندى به آن (ضراية): به فتح، لغتى در ضراوة مىباشد (ضراية
به كسر): مصدر ضرى به، است به هر سه روايت شده است
[ترجمه]
«اى گرفتاران
هواى نفس بازايستيد كه دلبسته دنيا را نمىترساند مگر صداى به هم رسانيدن دندانهاى
مصائب اى مردم خود به ادب كردن نفسهايتان بپردازيد و آنها را از جرأت بر عادتهاى
نكوهيده باز داريد».