(معضلة):
مسأله مشكل (تعنّت): درخواست كار دشوار براى كسى كه از او چيزى مىطلبد (تعسف):
بيراهه رفتن
[ترجمه]
«بپرس براى
آموختن نه براى به مشكل افكندن، زيرا نادانى كه در صدد فراگيرى است مانند داناست
اما عالمى كه به بيراهه رود به سان نادان است».
[شرح]
(82612- 82588)
امام (ع) از
گفتار پرسش كننده فهميد كه هدفش آزمودن امام (ع) است، اين بود كه قبل از پاسخ به
ادب كردن و راهنمايى او پرداخت بر آنچه شايسته پرسش و هدف پرسيدن است يعنى چيز
فهمى نه طرف را به سختى انداختن، چون مورد اوّل براى انسان مفيد است.
تفقّها و
تعنّتا دو مفعول له و يا دو مصدرند كه جايگزين حال شدهاند، امام (ع) به وسيله
قياس مضمرى بر سؤال براى آموزش ترغيب كرده است كه صغراى آن عبارت: فانّ الجاهل
المتعلّم شبيه بالعالم است، و وجه شبه، مشترك بودن آن دو تن در دانش طلبى و مقصد
است. و كبراى مقدّر آن چنين است: و هر كس كه مانند عالم باشد، شايسته است كه روش
او را داشته باشد.
آن گاه از
رفتن به راه نادرست در پرسش، و انحراف از آن به چيزى غير از مقصود اصلى به وسيله
قياس مضمرى بر حذر داشته است كه صغراى آن: فانّ