در نهادش چنين حالتى
است بر حدّ پاكدامنى و عفّت است.
(79912-
79908) 14- ترك زنا، از جمله هدفهاى آن حفظ نسبتها و پيامدهاى آن در مورد مواريث
است، زيرا زنا باعث درهم شدن نسبها و از بين رفتن اموالى است كه زندگى دنيايى مردم
بر اساس آن استوار است، و توضيح راز اين مطلب، در جاى خود گذشت.
(79917-
79913) 15- ترك لواط، چه هدف زيادى نسل است و اين كه مادّه افزايش نسل در جاى خود
مصرف شود، تا فزونى نوع و بقاى آن تأمين گردد.
(79922-
79918) 16- گواهى دادنها، هدف از آن پشتيبانى كسى است كه در برابر انكار دشمن
گواهى مىطلبد، تا مبادا در اثر نبودن گواه در ما بين حق او را ضايع كنند.
(79927-
79923) 17- دروغ نگفتن، از جمله هدفها، بزرگداشت راستگوئى از طريق حرام شمردن ضد
آن- يعنى دروغگويى- است از آن رو كه مصلحت جهان و نظام امور مردم بر آن استوار
است. و قبلا مفاسد دروغ را كه باعث تحريم آن شده است، ياد كردهايم.
(79932-
79928) 18- اسلام، از جمله نتايج آن ايمنى از بيمهاى دنيوى است، به خاطر صولت
اسلام در برابر ساير اديان، و همچنين از ترسهاى اخروى كه خود واضح است.
بعضى به جاى
اسلام، سلام، نقل كردهاند، از آن رو كه سلام باعث دوستى ميان مردم و در نتيجه
باعث ايمنى از بيم آنهاست.
(79936-
79933) 19- امامت [1]، علت ضرورت امامت آن است كه امامت نظامى است براى اداره
امّت. زيرا اگر مردم، امامى با قدرت و شوكت بسيار داشته باشند، او ستم ستمكار را
از آنان باز مىدارد و حق ستمديده را باز مىستاند و بدين وسيله حال مردم بهبود
مىيابد و امور دنيا و آخرتشان سامان مىگيرد، در صورتى كه
[1]
در متن كلام امام (ع): الأمانات است به جاى الإمامة، كه شارح ذيل شماره (18) آورده
است با توجه به ضبط الأمانات در ديگر شرحها، و محتواى شماره (19): يعنى طاعة
الامام، الأمانات صحيح است- م.