مىدهند، و ديگر آن
كه جز آنان، يعنى دانشمندان و فرمانروايان كه خود امر به معروف مىكنند، معروف را
انجام مىدهند.
(79882-
79877) 8- نهى از منكر، و اين كه هدف از آن، جلوگيرى از بىخردان است، مطلب واضحى
است. زيرا اگر جلو بىخرد از طرف حاكم دينى گرفته نشود، فساد او گسترش پيدا خواهد
كرد و اين مخالف مصلحت توده مردم دنيا است.
(79887-
79883) 9- صله رحم، از جمله نتايج آن فزونى جمعيت، يعنى شمار خويشاوندان است، زيرا
فزونى شمار خويشان بستگى به روبراه بودن امر زندگى آنان دارد، و صله رحم باعث
روبراه شدن آن است.
(79891-
79888) 10- قصاص، و هدف از آن، حفظ خونهاى مردم، و جلوگيرى از خونريزى- از ترس
مجازات- است، مثل اين آيه مباركه: وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ ...[1] و مانند اين
سخن: «القتل أنفى للقتل» كشتن قاتل، باعث ريشهكن شدن قتل است.
(79896-
79892) 11- اجراى حدود الهى، هدف از آن اهميت دادن به حريم محرّمات الهى است تا
پردهدرى نشود و مردم از راه راست بدان سو كشيده نشوند و در نتيجه هدف شارع از به
وجود آوردن، دين، از بين نرود.
(79902-
79897) 12- منع از باده گسارى، و هدف از آن نگهبانى عقل است از اين كه گرفتار در
چنگ شراب شده و از هدف اصلى يعنى در پى كمال بودن براى رسيدن به كمال حكمت، باز
ماند.
(79907-
79903) 13- دورى از سرقت، كه هدف از آن به كار داشتن پاكدامنى و عفت است، چون
دزدى، از پيروى كامل از هواى نفس سرچشمه گرفته و به حدّ افراط و تبهكارى مىرسد،
بنا بر اين از جمله هدفهاى اجتناب از دزدى، ماندن، كسى كه
[1]
سوره بقره (2) آيه (159) يعنى: اى خردمندان حكم قصاص براى حفظ حيات شماست.