(79789-
79783) كلمه نفار (دور شدن)، و شرود (گريختن) را استعاره براى از بين رفتن نعمت
آورده است از نظر تشبيه نعمتها به چهارپايان، و نسبت به زوال نعمت هشدار داده است
تا وادار كند كه با شكر نعمت آن را حفظ كنيم، و بر ضرورت اين هشدار با اين عبارت:
«فما كل ...» توجّه داده است كه خود مقدمه صغرا براى قياس مضمرى است كه در اصل
چنين بوده است: آن كه گريخت ممكن است باز نگردد، و كبراى آن نيز در اصل چنين است:
و هر چه امكان بازگشت نداشت، دور ساختنش روانيست.
(3233)
233- امام (ع) فرمود:
الْكَرَمُ
أَعْطَفُ مِنَ الرَّحِمِ (79796- 79793)
[ترجمه]
«شخص بزرگوار
از خويشاوند مهربانتر است»
[شرح]
(79796-
79793) اعطف، يعنى: مهربانتر. از اين عبارت يكى از دو معنى به دست مىآيد:
1- شخص
جوانمرد- به دليل جوانمردىاش- نسبت به كسى كه بر او نعمتى داده است، مهربانتر از
خويشاوندان نسبت به يكديگر است، زيرا مهربانى شخص جوانمرد طبيعى و مهرورزى
خويشاوند گاهى تكلّفى و غير اصيل است.
2- بزرگوارى
باعث علاقمندى ديگران نسبت به شخص بزرگوار است، و محبّت مردم نسبت به او از محبّت
خويشاوندى بر خويشان خود بيشتر است.