است، يعنى خداوند
ابزار تجربه را براى بنده فراهم مىسازد و چنين مقدّر مىكند تا او با تجربه بار
آيد.
(79112-
79109) 12- محبّت، خويشاوندى سودمند است، چون قرابت اسم مصدر از ريشه قرب است و
قرب يا اصلى است مانند خويشاوندى نسبى و يا بهرهاى است اكتسابى مانند قرب دوستى و
محبّت.
(79116-
79113) 13- نبايد از كسى كه از تو رنجيده است ايمن باشى. زيرا شخص رنجيده را رنجيدگىاش
از پايدارى بر دوستى، پيمان، رازدارى و نظاير اينها منصرف مىكند، پس دورانديشى
ايجاب مىكند كه انسان، در چنين شرايطى از اينها ايمن نباشد.
(79125-
79120) امام (ع) لفظ حاسد را از آن جهت- كه در پيشگيرى عقل از افزونخواهى و زياده
طلبى فضيلت، مؤثر است، همانند حاسد كه با حسد خود، در حال محسود و كاستى آن مؤثر
است- براى خودخواهى آدمى استعاره آورده است.