انداختن و مسخره كردن
و توجّه دادن بر چيزى است كه باعث نفرت بوده، نه فريب خوردن، يعنى همان رفتار بد
دنيا نسبت به اهلش به حدّى كه گويى او، خود پيك اين هشدار و برحذر ساختن از
دنياست.
(77034-
76987)
و عبارت:
كم علّلت ... مصرعك
مقدمه صغرا
براى قياس مضمرى است كه امام (ع) آن را دليل آورده بر آنچه كه ادّعا فرموده است كه
دنيا بيدار كننده از خواب غفلت است و هدفش فريبكارى نيست، و تقدير جمله چنين است:
دنيا تو را براى خودت سرمشق ساخته است به وسيله كسانى از بستگانت كه آنان را
پرستارى و درمان كردى و در پى بهبودى آنان بودى و براى ايشان پزشكان را معرّفى
كردى امّا هيچ كدام از اينها آنان را سودى نبخشيد و هلاكت آنان را نمونه براى
هلاكت تو قرار داد.
و كبراى
مقدّر آن چنين است: و هر چه كه براى تو سرمشق قرار گيرد چيزى را براى تو مصوّر
كند، پس به تو دروغ نمىگويد و فريبكار نيست، بلكه از ناصحان توست، و از خواب غفلت
بيدارت مىكند. (77083- 77035) آن گاه پس از رفع نكوهش از دنيا شروع به ستايش آن
نموده و هشت صفت براى آن بيان كرده است:
1- دنيا خانه
راستى است براى كسى كه تصديق كند آن را يعنى آنچه را كه دنيا به زبان حال راجع به
فنا و نابودىاش خبر داده است. و تصديق دنيا، اقرار به اين مطالب و عمل بر طبق
آنهاست.
2- منزلگاه
ايمنى است، براى كسانى كه موعظههاى دنيا را دريابند تا بپذيرند كه بايد از زيانها
و آفات آن دورى كنند و از عذاب الهى كه به وسيله دنيا در پيش است ايمن گردند.
3- خانه
توانگرى است براى كسى كه از دنيا توشه تقوا را براى سفر الى اللّه برگيرد. و بديهى
است كه تقوا و نتيجه اخروى آن بزرگترين سرمايه است براى پرهيزگاران.