(مستدرج):
كسى كه به دليل غفلت و نافرمانى، گرفتار عذاب گردد (املاء): مهلت دادن و به تأخير
انداختن مدّت
[ترجمه]
«چه بسا كسى
به سبب احسان [خداوند] رفته رفته به عذاب نزديك شده و در اثر پوشيده داشتن گناهش
به خود فريفته گرديده و به خاطر تحسين و چرب زبانى مردم در دام فتنه افتاده است.
خداوند هيچ كس را همچون او به وسيله مهلت دادن نيازموده است».
[شرح]
(76460-
76439) امام (ع) از امورى كه خداوند بدان وسيله بندگانش را مىآزمايد، چهار مورد
را بيان كرده است:
1- نيكى و
احسان با انواع نعمتها نسبت به بندهاش.
2- پوشاندن
نافرمانى و گناه او.
3- خوشگويى و
مدح و ستايش مردم نسبت به او.
4- به تأخير
انداختن مدّت و مهلت و فرصت دادن به او.
و چون نتيجه
آزمون به وسيله اين امورى كه در حقيقت همه آنها نعمتند، يا شكر و سپاس است و يا
كفران و ناسپاسى است، چنان كه خداى متعال فرموده است: قالَ الَّذِي
عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ[1] و سپاسگزارى همان نتيجه خوب و مطلوب با
[1]
سوره نمل (27) آيه (40) يعنى: تا مرا بيازمايد كه نعمتش را سپاس مىگويم يا
ناسپاسى مىكنم.