«دو امان از
عذاب خدا روى زمين وجود دارد، يكى از آنها از دست رفته است ولى ديگرى در دسترس
شماست، پس به آن چنگ بزنيد: امّا امانى كه از دست رفته وجود پيامبر خدا (ص) است و
امّا امانى كه باقى مانده استغفار و طلب آمرزش است: خداوند به پيامبر (ص) فرمود: وَ ما
كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ
وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ[1].
[شرح]
(75355-
75346) سيد رضى مىگويد: اين سخن از سخنان نيكو و از ظريفترين نكته يابيهاست.
(75345-
75287) اين كه وجود پيامبر (ص) در بين امّت و برگرداندن آنان به سوى خداوند براى
برخوردارى از آمرزش او و همچنين آمرزش طلبى با اخلاص، دو مقدمه براى نزول رحمت خدا
و برطرف كردن عذاب پروردگار است، از مطالبى است كه دليل عقلى گواه آن است و امام
(ع) آن را با گواه راستين قرآنى همان طورى كه بيان فرمود، مورد تأكيد قرار داده
است.