«انديشه پير
را از چابكى و نيرومندى جوان بيشتر دوست دارم».
[شرح]
(75277-
75266) در روايتى به جاى كلمه جلد، مشهد الغلام آمده است.
جلد شخص،
همان نيرو و توانمندى اوست. قبلا گذشت كه انديشه مقدم بر نيرومندى و دلاورى است،
زيرا كه اصل سودمنى، انديشه است.
البته امام
(ع) انديشه را مخصوص پير، و دلاورى را ويژه جوان دانسته است، از آن رو كه هر يك از
آنها متناسب با آن ويژگىاند. چون پيرى به دليل تجربههاى زياد و سر و كار با
امور، جاى توقع انديشه درست است. و از جوانى انتظار نيرومندى و توان مىرود. اما
بنا به روايت ديگر (مشهده، حضوره) آمده است و معناى اين عبارت نيز روشن است.
«از نوميدى
كسى كه امكان استغفار و توبه را دارد در شگفتم».
[شرح]
(75286-
75281) قنوط، يعنى نااميدى از رحمت، و چون طلب آمرزش از روى اخلاص، به شهادت قرآن
كريم- چنان كه خواهد آمد- ريشه و اساس بخشش است، از اين رو نوميدى با وجود
استغفار، جاى تعجب است.
(3080) 80-
ابو جعفر، امام محمد بن باقر بن على (ع) نقل كرده است كه على (ع) فرمود: