«حكمت گم شده
مؤمن است، پس حكمت را فراگير هر چند كه از شخص منافق باشد».
[شرح]
(75121-
75111) كلمه ضاله (گمشده) را براى حكمت نسبت به مؤمن، از آن جهت استعاره آورده كه
حكمت خواسته مؤمن است و او در پى آن است و مىجويدش چنان كه صاحب هر گمشدهاى،
گمشده خود را مىجويد.
(75128-
75124) هدف از اين سخن، تشويق در حد اعلاى آن به كسب كمالات نفسانى و فراگيرى
صنعتها و نظاير آنهاست.
ارزش شخص،
مقام وى در نظر ارباب خرد، و جايگاه او در دل آنان و شايسته بودن به تعظيم و
بزرگداشت و يا تحقير و ناقص شمردن اوست. بديهى است كه تمام اينها در گرو چيزى است
كه خوب مىشمارد و كمالات نامبردهاى است كه به دست آورده بنا بر اين پرارزشترين و
والاترين افراد در نزد مردم با كمالترين آنان، و فرومايهترين آنها كسانى هستند كه
پستترين حرفه و شغل را دارند، و تمام اينها بر حسب ارزشى است كه عقل مردم براى
كمالات و لوازم كمالات قائلند.