وسيله روش درست و
رفتار پسنديده انجام گيرد به همان دليلى كه بيان شد، طبيعت انسانها با ديدن رفتار،
رامتر و اثرپذيرتر است تا گفتار، و بعد هم آن روش و رفتار بايد با گفتار مطابق
باشد.
(74854-
74843) آن گاه امام (ع) با اين بيان كه آن كسى كه خود را ادب كند، سزاوارتر به
بزرگداشت و احترام است تا آن كه ديگران را ادب مىكند، وى را به تأديب نفس واداشته
است. توضيح آن كه كسى كه خود را به فضيلتى ادب مىكند كامل مىگردد و ادب كردن
ديگران فرع بر ادب كردن خويشتن است، و اصل ارزشمندتر و سزاوارتر به تعظيم است تا
فرع. و اين مطلب به منزله صغرا براى قياس مضمرى است كه كبراى مقدّر آن چنين است:
آن كس كه سزاوارتر به احترام باشد، لازم است چيزى را اول خود انجام دهد كه به خاطر
آن نسبت به ديگران شايستهتر به احترام گشته است.
(74862-
74858) كلمه خطا (گام) را از آن رو استعاره براى دم زدن، آورده است كه دم نيز
پياپى است و تا دمى پايان نيابد، دم ديگر برنيايد، پس در نتيجه دم، آدمى را به
پايان عمر يعنى مرگ نزديك مىسازد همان طورى كه گامهاى پياپى انسان را به پايان
راه خود مىرساند.