در عبارت: «حملتهم
... الهوينا» اشاره به وجه شبه، نموده است. و جمله:
حملتهم، در
موضع جر، صفت اخوال است، مقصود امام (ع) از شقاوت، بدبختى است كه در دنيا و آخرت
براى آنها مسلّم و قطعى است، و آنان- به دليل انكار حقانيّت محمد (ص)، و آرزوى
باطلى كه همواره در سر مىپروراندند، و جان و مال خود را در راه آن صرف مىكردند،
يعنى مغلوب ساختن پيامبر (ص) و خاموش كردن نور نبوّت و بر پا داشتن شرك- آماده
براى آن شقاوت بودند.
كلمه: بوقع متعلق
به فصرعوا، و عبارت: ما خلا صفت براى: سيوف، و لفظ: مماشاة استعاره است، مقصود آن
است كه، بر ضربت آن شمشيرها سستى و كندى راه نداشت، و بعضى لم يماسّها با سين بدون
نقطه از مماسّه نقل كردهاند، يعنى: چيزى از اين اوصاف بدانها در نياميزد.
(71457-
71436) چهارم: به مطالبه قاتلان عثمان توسط معاويه، امام (ع) با عبارت:
فادخل ...
پاسخ داده، و مقصودش آن است كه همان طورى كه مردم، اطاعت و بيعت كردهاند، تو هم
وارد جمع مردم باش درستى پاسخ روشن است. زيرا براى دو مدّعى و مخالف، حاكمى لازم
است، و امام (ع) آن روز، حاكم بر حقّ بوده، و معاويه حق نداشته، گروهى از مهاجران
و انصار را از او مطالبه كند تا به وى تسليم كند و او بدون محاكمه آنها را بكشد،
بلكه او بايد سر به فرمان امام، نهاده و احكام او را در مورد خود جارى بداند، تا
ديگران را به محاكمه بطلبد، چه به سود و چه به زيان وى باشد.
(71473-
71458)
عبارت: و
امّا تلك التي تريد
يعنى فريب از
شام، به منظور اعتراف امام به فرمانروايى معاويه بر شام است، وجه شبه آن فريب به
فريب كودك، سستى و روشنى خدعه بودن آن براى هر كسى است. و امّا اين كه امام (ع)
فرمود: درود بر شايستگان، از آن روست كه معاويه در نزد امام (ع) شايسته درود نبوده
است.