قياس مضمرى است كه
كبراى مقدّر آن چنين است: و هر كس چنين باشد، كار رعيت بدون او استوار نگردد.
(67259-
67254)
عبارت: و
ليس يقوم الرعية الّا بهم
يعنى رعيت جز
با سپاهيان پايدار نمىماند، نتيجه قياس مورد ذكر است. و امام (ع): باذن اللّه
فرموده تا روشن كند منظور وى سپاهيان حق است كه بر پايه مصلحت و حكمت به وجود
آمدهاند، نه هر نوع سپاهى.
دسته دوم،
ماليات دهندگان و كسانى هستند كه ماليات از آنها گرفته مىشود و به دليل اين كه
لازمه نياز به سپاه، نياز به اين گروه است، در عبارت:
ثم لا قوام
للجنود ... حاجتهم، اشاره دارد.
(67286-
67260)
بنا بر اين
عبارت: لا قوام ... الخراج،
مدعايى است
كه عبارت: الذين يقوون ... حاجتهم، به منزله صغراى قياس مضمرى است كه آن را براى
اثبات اين مدعا آورده است، و كبراى مقدّر نيز چنين است: و هر چه چنان باشد، بدون
آن سپاه پايدار نمىماند. بنا بر اين سپاه بدون مالياتى كه خداوند براى آنان تعيين
فرموده است، استوار نمىماند و از طرفى ماليات از دستهاى از توده مردم گرفته
مىشود و سپاه بدون آنان پايدار نمىماند.
(67316-
67287) دسته سوم: قضاة، كاركنان و منشيان مىباشند و نيز امام (ع) وجه مشترك اين
گروهها را بيان مىكند، زيرا علّت نيازمندى به اينان يكى است، و به همين علّت
اشاره فرموده در عبارت: لما يحكمون به ... و عوامّها، زيرا هر كدام آنها از طرف
حاكم و مردم بر تمام كارهاى عمومى و يا خصوصى امينند، و تنظيم احكام قراردادها، و
جمعآورى منافع، به دست آنهاست. و اين عبارت به منزله صغراى قياس مضمرى است كه
كبراى مقدّر آن چنين است: و هر كس آن چنان باشد پس نيازمندى سپاه و مردم به او
حتمى است.
(67345-
67317) دسته چهارم: بازرگانان و صنعتگران، امام (ع) مدّعى است كه كار