اول: دنيا باعث
سرگرمى و اعراض از غير دنيا يعنى آخرت است و اين مطلب از آنچه گذشت روشن و آشكار
است.
(65692-
65679) دوم: دنيادار به چيزى از دنيا نمىرسد مگر اين كه براى حرص و آز دنيا و
فريفتگى آمادهتر مىگردد. و به همين مطلب اشاره فرموده است در حديث: «اگر فرزند
آدم صاحب دو بيابان پر از طلا باشد در پى فراهم سومى خواهد بود و درون آدميزاد را
چيزى پر نكند مگر خاك» [1].
(65724- 65693)
سوم: دنيادار بدآنچه به دست آورده، از آنچه به دست نياورده است بىنياز نمىشود و
اين خود از لوازم نقص دنياست، ديگر اين كه رسيدن به مقدارى از دنيا اگر باعث
بىنيازى نشود، پس دنيا طلب هرگز روى بىنيازى را نخواهد ديد و بعد امام (ع) به
دنبال آن چند مطلب را براى دورى و نفرت از دنيا بيان مىفرمايد:
1- به دنبال
تحصيل مال دنيا، جدايى از مالى كه جمع آورى شده، خواهد رسيد.
2- آنچه
پابرجا و استوار كردهاند درهم خواهد شكست.
آن گاه امام
(ع) بر ضرورت عبرت گيرى از گذشته عمر، يا از دگرگونيهاى دنيا و روزگاران گذشته
براى بهرهگيرى از باقيمانده عمر، هشدار داده است كه مىتواند آن را هدر دهد و يا
با تلاش و كوشش، سعادت اخروى را بدان وسيله تحصيل كند. توفيق از خداست.
[1]
قال (ص): لو كان لابن آدم و اديين من ذهب لابتغى لهما ثالثا و لا يملاء جوف بن آدم
الّا التراب.