جانب ذات اقدس او لازمه اخلاص را كه چنين
وضع و هيأت مخصوصى براى انسان حاصل مىشود، اراده فرموده، و با جابجا شدن گامها و
لاغرى جسدها اشاره به اين مطلب كرده است كه سفر جهاد و رنجهاى فراوانش تنها براى
خدا و وصول به قرب و رضايت او انجام يافته است، و ما عبارت:
(57103- 57072)
اللهم قد صرح ...،
اشاره كرده به اين كه علت جنگ آنان با وى اظهار دشمنى و عداوتهايى
است كه از زمان حيات پيامبر اكرم در سينههاى آنها بوده، و شعلهور شدن آتش
كينههايى كه از گذشته در جنگهاى بدر و احد، و مكانهاى ديگر در دلهايشان مانده، كه
تاكنون فرصت و جرأت اظهار و به كار بردن آنها را نداشتهاند. بنا بر اين كلمه
ديگها استعاره از قلبهاست به اين اعتبار كه به سبب كينه و عداوتشان خون در
دلهايشان در جوشش و غليان است مثل جوشش آب در ميان ديگها، و فعل جوشش به عنوان
ترشيح ذكر شده است و چون در واقع غايب بودن رسول خدا، و فقدان آن حضرت، سبب آشكار
شدن عداوت و ظاهر شدن كينهها و افزايش يافتن دشمنان و اختلاف و تشتّت افكار شده
بود، ناچار امام (ع) از پيدا شدن اين امور و شرور به خدا شكايت كرده و سپس با
اقتباس از قرآن مجيد [1]،
از درگاه حق تعالى مىخواهد كه ميان او و ميان آنها حكم فرمايد، زيرا لازمه حكم
كردن خداوند پيروزى حضرت و نصرت بر آنان مىباشد، به دليل اين كه او در جهاد و
قتال با دشمنان بر حق است. توفيق از خداست.