(ريّه): سيرابى، حالتى كه پس از آب خوردن براى انسان پيدا مىشود.
(ريبه): نيرنگبازى و فريبكارى.
(قارعه): سخت، از شدايد روزگار.
(اماط): زدود.
(تمحيص): آزمايش.
(يرديه): او را در ورطه هلاكت مىاندازد.
(حوبه): گناه.
[ترجمه]
«گواهى مىدهم كه ذات پروردگار حقيقت عدل است و عدالت مىكند، و
حاكمى است كه حق را از باطل جدا مىسازد، و گواهى مىدهم كه محمد (ص) بنده و
فرستاده اوست و سرور بندگان او. آن گاه كه خداوند آفريدگان خود را به دو گروه در
آورد، او را در بهترين آن دو گروه قرار داد كه زناكار را در آن سهمى و فاجر را در
آن بهرهاى نبود.
آگاه باشيد كه خدا، براى خير و نيكى، اهلى شايسته و براى حقيقت،
پايههايى استوار و براى اطاعت و عبادت مخلصانى قرار داده است، براى هر كدام از
شما در هنگام عبادت، مددى از خدا مىرسد كه بر زبانها جارى مىسازد و دلها را ثابت
نگه مىدارد و در آن، براى طالب بىنيازى، بىنيازى و براى آن كه خواستار بهبودى
است، بهبودى مىباشد.
بدانيد: بندگان او كه حافظان علم اويند آنچه را كه بايد نگهدارى شود،
نگهدارى مىكنند، و چشمههاى دانش الهى را به جريان مىاندازند، براى كمك يكديگر
با هم ارتباط دارند، و با محبّت و دوستى همديگر را ديدار مىكنند، و به وسيله
جامهاى علم و معرفت قلوب يكديگر را آبيارى مىنمايند، و با سير آبى برمىگردند،
شكّ و شبهه و بد گمانى در دل آنها راه نمىيابد، و غيبت و بد گويى بر زبان آنها
جارى نمىشود، پروردگار مهربان فطرت و خوى آنان را بر اين ويژگيها آفريد، لذا اين
گونه با هم دوستى و ارتباط دارند، فضيلت آنان نسبت به ديگران مانند برترى بذر نسبت
به دانههاى ديگر است، كه پاك شده قسمتى از آن انتخاب و (آنچه نامطلوب است) بدور
ريخته مىشود، خالص بودن باعث امتياز