مىبودند مركبهاى سوارى را مجهّز سازند،
اين حالت، تسليم و پذيرش مردم را آسانتر، و آنان را از گردنكشى و استكبار، دورتر
مىساخت و به دليل ترسى كه بر آنان چيره شده يا رغبت و ميلى كه ايشان را مجذوب
كرده به آنان مىگرويدند، و در اين صورت نيّتها ناخالص و نيكيها (عبادتها براى
دنيا و آخرت) تقسيم شده مىبود، ولى خداوند چنين خواست كه پيروى از پيامبران و
ايمان به كتابهاى آسمانى او، و فروتنى در پيشگاه عظمت و گردن نهادن بر فرمان و
پذيرش آن، تنها براى جلب رضايت و خشنودى ذات اقدس وى باشد، نه هيچ چيز ديگرى و در
اين راه هر چه آزمايش و ابتلا بيشتر و بزرگتر باشد، اجر و پاداش هم ارزشمندتر و پر
بهاتر خواهد بود.
مگر نمىبينيد كه حق تعالى تمام فرزندان آدم (ع) را از پيشينيان تا
آخرين فرد اين جهان را با سنگهايى كه نه سود و زيانى دارد و نه نيروى بينايى و
شنوايى، آزمايش فرموده و آن سنگها را خانه محترم خود قرار داده و آن را موجب
پايدارى وسيله قيام مردم دانسته است، پس آن را در سنگلاخترين مكانها و كم
ارتفاعترين نقطه دنيا از جهت خاك و كلوخ و تنگترين درهها از نظر عرض قرار داد،
در ميان كوههاى خشن، ريگهاى نرم و روان، چشمههاى كم آب، و آباديهاى دور از هم، كه
نه شتر و نه اسب و گاو، و گوسفند هيچ كدام در آن به راحتى زندگى نمىكنند. و سپس
آدم و فرزندانش را فرمان داد كه به آن سو، روى آورند. بنا بر اين آن جا مركز تجمع
و سر منزل مقصود و بار انداز آنان شد، آن چنان كه افراد با طيب خاطر، شتابان از ميان
فلات و دشتهاى دور و از درون واديها و درههاى عميق و جزيرههاى پراكنده درياها،
بدان جا روى آوردند، تا به هنگام سعى شانههاى خود را خاضعانه حركت دهند و در
اطراف خانه طواف كنند و تهليل (لا اله الا اللَّه) گويند، و با موهاى آشفته و
بدنهاى پر گردو غبار هروله كنان و شتابان حركت كنند، لباسهايى كه نشانه شخصيّتهاست
كنار انداخته و با رها گذاشتن موها، قيافه خود را ناخوش آيند سازند. اين آزمونى
بزرگ، امتحانى شديد، آزمايشى آشكار و خلوص مؤثرى است كه خداوند آن را سبب رحمت و
رسيدن به بهشتش قرار داده است. اگر خداوند