متوجه به ديگرى است به احتمال ديگر، معناى
كلام امام (ع) اين است: آنچه از دنيا به نظر ظاهر، حاضر و ثابت مىنمايد در حقيقت
چنان نيست بلكه سيّال و متغير است زمان حاضرش هم مانند گذشته و آيندهاش بىثبات و
قرار مىباشد.
(43126- 43124)
8- وطأتها زلزال،
لگدكوب كردن دنيا، لرزش و اضطراب به وجود مىآورد منظور از لگدكوب
ساختن، مبتلا شدن آدمى به شدايد و مصيبتهاى دنيا مىباشد. زيرا چنان كه اگر حيوانى
گامهاى خود را بر چيزى بگذارد سنگينى خود را بر رويش انداخته و، وى را حقير و پست
شمرده، سختيها و گرفتاريهاى دنيا نيز اهلش را اين چنين تحت فشار قرار داده و پست و
بىمقدار مىداند، و مراد از واژه زلزال اضطراب و ناراحتى و دگرگونى احوال
مبتلايان به ناگواريهاى دنيا مىباشد.
(43129- 43127)
9- عزّها ذلّ،
عزّتى كه از ناحيه آرايشها و آرايشگريهاى دنيا، براى ملوك و پادشاهان
و ساير اهل دنيا، حاصل مىشود، همه آنها در آخرت عين ذلّت و خوارى است زيرا عزت
دنيا سبب انحراف از حقيقت دين و تقوا مىشود كه لازمه آن ذلّت در پيشگاه حق تعالى
مىباشد و به اين معنا در قرآن اشاره شده است هنگامى كه خداوند متعال گفتار رئيس
منافقان را نقل مىكند: «يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَى
الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ
وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لكِنَّ الْمُنافِقِينَ لا[1]» چنان كه مفسران گفتهاند، كسى كه چنين
حرفى گفته، عبد اللَّه ابىّ رئيس گروه منافقها بوده و منظورش از عزيزتر خودش و از
ذليلتر پيامبر است اما حق تعالى حرف او را ردّ كرده و مىفرمايد: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ[2]».
[1] سوره منافقون (63) آيه (7) يعنى: هر گاه به مدينه برگرديم
بايد آن كه عزيزتر است، ذليلتر را از شهر بيرون كند و حال آن كه عزت ويژه خدا و
پيامبر او و مؤمنان مىباشد اما منافقان آگاه نيستند.
[2] سوره منافقون (63) قسمتى از آيه (7)، يعنى: عزت از آن خدا و
پيامبر و مؤمنان مىباشد.