هر گاه خير و شر، هر دو، در كلام ذكر شوند واژه وعد به كار مىرود
چنان كه گفتهاند: «و لا تعدانى، الخير و الشر مقبل
[1]» اما اگر با هم ذكر نشوند، در مورد خير، عده و وعد، و در مورد شرّ،
ايعاد و وعيد را به كار مىبرند در عبارت خيفة الوعد كه امام (ع) به كار بردهاند
اگر چه خير و شرّ در كلام نيست اما كلمه خيفه كه به معناى ترس است مانند قرينهاى بر
وجود شرّ مىباشد كه وعد براى آن به كار رفته است و منظور از عبارت غمّ الضريح،
اندوه فراوانى است كه براى انسان از مقايسه تنگى قبر با فراخى منازل دنيا به وجود
مىآيد و همچنين ساير امور ترسآورى كه امام (ع) بيان فرموده است. اين كه حضرت از
اين امور بيمناك و ترسآور ياد نموده به اين سبب است كه هدف پند و اندرز، و ترس و
تحزيف است، و به همين منظور مطلب را با ترس از خدا تأكيد كرده و بيان فرموده است
علت اين كه بايد از آينده نگران باشيد اين است كه گذشت دنيا به يك روال است، پس
همچنان كه خداوند گذشتگان و آثار آنها را به هلاكت رساند، نسبت به شما نيز همين
رفتار را خواهد داشت پس بهوش باشيد و غفلت نكنيد و در حوادث به خدا پناه ببريد.
(42521- 42516)
و أنتم و الساعة فى قرن،
اين جمله كنايه از نزديك بودن قيامت و آخرين منزل مىباشد كه گويا
اين مردم با قيامت در يك عصر و زمان هستند.
(42534- 42522)
و كأنها قد جاءت باشراطها،
سرعت فرا رسيدن رستاخيز را به امرى تشبيه كرده است كه آمده و حضور
يافته است، و اين تشبيه را با كلمه قد تاكيد فرموده كه گويا اين آمدن تحقق يافته
است، و علامتهاى قيامت از قبيل ظهور دجّال و دابّة
[1] به من وعده خوبى ندهيد، و حال آن كه شرّ رو آورنده است.