سفارش فرموده و پس از آن توصيه كرده است كه
خداى را در برابر نعمتها و رحمتهايش و نيز آزمايشهايش در امور خير و شر فراوان
سپاس گويند زيرا اين نيز از الطاف الهى است، چنان كه در قرآن مىفرمايد: «وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً[1]
...» و به منظور ترغيب آن به سپاسگزارى، اختصاص آنها را به رحمت و نعمت الهى، خاطر
نشان ساخته است.
صفت رحمت يكى از صفات خداست و در اين جا، مقصود از آن، آثار نيك و
خيراتى است كه از جانب حق تعالى به بندگانش مىرسد، و لفظ «كم» كه در ابتداى جمله
آمده براى افاده تكثير است يعنى چه بسيار نعمتهاى فراوانى را خداوند به شما اختصاص
داد، و به دنبال سفارش به سپاسگزارى و تذكّر اجمالى به بيان خاص پس از عام پرداخته
و برخى از اقسام رحمت و نعمت خداى را يادآور شده كه عبارتند از:
الف- پوشاندن عيبها، مردم معصيت خدايى را كه ناظر و شنواست و هميشه و
همه جا حضور دارد انجام مىدهند و شرم نمىكنند اما او با لطف و عنايتش گناهانشان
را مىپوشاند و نمىگذارد كه آثار زشت گناه بر چهره آنان ظاهر شود.
ب- به آنان مهلت مىدهد و عقوبت و كيفر گناهانشان را به تأخير
مىاندازد تا شايد توبه كنند و مشمول رحمت بىمنتهاى وى شوند.
(42166- 42084) 2- دستور دوم در باره ياد مرگ، و غفلت نكردن از آن
مىباشد به دليل اين كه توجه به مردن آدمى را از گناه و معصيت باز مىدارد و وى را
به ياد بازگشت به محضر عدل الهى و تحقق وعدهها و وعيدهاى او مىاندازد و انسان را
به دنيا و لذتهاى زودگذر آن بىميل و كم علاقه مىسازد، چنان كه رسول اكرم (ص)
فرموده است «فراوان به ياد مرگ باشيد كه در هم كوبنده لذّات
[1] سوره انبياء (21) قسمتى از آيه (34) يعنى: ... ما شما را به بد
و نيك مبتلا كرده تا بيازماييم.