كمك نمىكند و باعث سكون و لكنت آن مىشود،
ولى اگر انديشه و نطق به آسانى در ذهن او حضور يابد به زبان مهلت آرامش نمىدهد.
(54584- 54573)
و انّا لامراء الكلام،
در اين عبارت امام (ع) كلمه امراء را براى خود و خاندانش استعاره
آورده به دليل اين كه ايشان زمان سخن را در اختيار دارند و مانند فرمانروايان در
متصرّفات خود، در آن دخل و تصرف مىكنند و لفظ عروق را از استعدادهاى سخن كه در
قلوب آنان قرار دارد و نيز تنشّب كه به معناى تعلّق و رابطه محكم است و همچنين
عصون را به عنوان استعاره آورده است زيرا، چنان كه شاخههاى درختان ميوه باعث
مىشود كه آدمى به آسانى دسترسى به ميوه پيدا كرده و از آن استفاده كند، زمينههاى
خدادادى به اين خانواده نيز سخنگويى را بر ايشان آسان ساخته است، و لفظ تهدّلت را
هم كه به معناى آويخته شدن است به عنوان ترشيح براى اين استعاره ذكر فرموده است.
مفاسد زمان حضرت و اصناف مردمش پس از بيان منشأ سخن و سخنورى خود و
خاندان گراميش به مطلب ديگرى پرداخته و آن وضع زمان خود و مردمى است كه در آن موقع
مىزيستهاند، و براى آنان اين اوصاف را بيان كرده است:
(54597- 54587) 1- حق گويان در اين زمان اندكند، و علت آن هم شرورى
است كه جامعه امروز را فرا گرفته است، و اين همان معنايى است كه در خطبه شماره 31
ج 2 در شرح ايها الناس انا قد اصبحنا فى دهر عنود و زمن كنود بيان شد كه زمان چگونه
سبب بدى و خوبى مىشود و بدى و خوبى زمان در حقيقت صفت اهل زمان است.
(54602- 54598) 2- در اين روزگار، زبان انسان از بيان حقيقت ناتوان
است، و علت آن دو چيز است، يكى جهل و نادانى و دوم ظلم و ستمى است كه جامعه امروز
را