كرده است چون سبب رهايى و نجات انسانها از
همه هلاكتهاى اخروى و كيفر گناهان مىباشد و چه بسا ممكن است كه موجب خلاصى يافتن
از برخى خطرهاى دنيا مىباشد كه با نبودن تقوا آدمى را تهديد مىكند.
(54154- 54152) 5- با تقوا، هر جويندهاى به مقصد خود مىرسد، اگر
مراد از اين مقصد امر آخرتى باشد كه بسيار روشن است زيرا باعث ثواب آخرت مىشود و
اما اگر با توجه به دنيا حساب كنيم از آن جهت است كه بسيارى از مردم را مىبينيم
كه با شعار اهل تقوا و تظاهر به آن وسيله رسيدن به خواستههاى دنيوى و موفقيت در
كوششهاى خود را فراهم مىكنند.
(54157- 54155) 6- تقوا نجات مىدهد كسى را كه بخواهد از كيفر و عذاب
الهى خلاصى يابد.
(54160- 54158) 7- صفت هفتم تقوا، و تنال الرغائب يعنى به وسيله تقوا
دسترسى به خواستهها پيدا مىشود و چون شارح معناى اين عبارت را با جمله و ينجح
الطالب (كه شرح آن در شماره 5 بيان شد) يكى دانسته در نتيجه مىگويد: در هر دو صفت
از صفات ششگانه بالا براى تقوا سجع متوازى به كار رفته است
[1].
(54162- 54161)
هشدار بر غنيمت شمردن فرصت و تعجيل در كار خير مقصد دوم:
امام (ع) در اين قسمت چند دليل كه در ذيل ذكر مىشود، انسان را متوجه
كرده است كه در مدت عمر فرصت را غنيمت شمرده و در انجام دادن اعمال نيك بكوشد.
(54166- 54163) 1- دليل اول اين كه دنيا تنها جايى است كه فرصت كار و
بالا رفتن و عمل انسان به پيشگاه حق تعالى در آن وجود دارد امّا پس از مرگ قدرت
كار كردن از دست مىرود.