(53777- 53704) امام (ع) در اين خطبه شريف كه دنيا را نكوهش و نواقص
آن را گوشزد كرده، مىخواهد انسان را چنين هشدار دهد كه از تمايل زياد به دنيا بر
حذر باشد و بداند كه رو آوردن به زرق و برق دنيا، آدمى را از توجه به خدا باز
مىدارد، بايد به دنيا به گونهاى نگريست و استفاده كرد كه بدان منظور پديد آمده
است (يعنى دنيا را وسيله آخرت قرار داد و نه هدف) كلمه دار خبر مبتداى محذوف
(الدنيا) است.
در آغاز، عيبهاى دنيا را بر شمرده و مردم را از آن بر حذر داشته است:
1- دنيا با گرفتارى و بلا همراه است و به منظور رساتر بودن كلام، اين
معنا را بطور كنايه با لفظى كه از مادّه حفوف اشتقاق يافته و به معناى احاطه و
فراگيرى همه جهات است تعبير فرموده است، چون كنايه رساتر از تصريح است.
2- دنيا به دغلكارى و فريب شهرت دارد، لفظ فريب و دغل را به عنوان
كنايه و استعاره ذكر كرده است، زيرا گاهى در دنيا خوشيهايى به انسان رو مىآورد كه
چون مورد پسند انسان است و به آن خو مىگيرد، تصور مىكند كه اين وضع براى هميشه
باقى مىماند گويا از دنيا قول گرفته كه هميشه با او سر سازش داشته باشد، و چون آن
وضعيت تغيير مىكند و دنيا با او ناسازگار مىشود مثل آن است كه دنيا وى را فريب
داده و با او مكر كرده است و از آن رو كه اين تغيير حالت، از خوشى به ناخوشى و
بالعكس براى دنيا زياد و دائمى است لذا به اين ويژگى معروف و مشهور است.
[1] سوره يونس (10) آيه (29)، يعنى: در آن هنگام هر نفسى آنچه را
كه پيش فرستاده خواهد يافت و همه به سوى معبود به حق و مولاى حقيقى خود باز
مىگردند و آنچه را كه افترا مىبستند به كارشان نيايد.