مراد از اين مؤمنان آنانى هستند كه در آيه
شريفه مذكور توصيف شدهاند.
(48672- 48644) 6- فرموده است پيامبر خدا (ص) در مورد نماز خود را به
رنج مىافكند، و خداوند به او دستور داده بود كه بر آن مواظبت كند، چنان كه فرموده
است: «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها» و با اين كه آن حضرت مژده بهشت را براى خويش داشت فرمان الهى را
نسبت به خود امتثال و كسانش را به نماز امر مىكرد، روايت شده است كه پيامبر گرامى
(ص) تا آن اندازه به نماز ايستاد كه هر دو پايش آماس كرد، و چون در اين باره به او
گفته شد، آن حضرت فرمود: آيا بنده سپاسگزار خداوند نباشم؟ و اين حديث خود روشنترين
دليل بر بسيارى فوايد نماز و اهميّت فضيلت آن است.
بايد دانست علاوه بر اين كه قرآن امر به نماز را تأكيد مىكند، در
فضيلت آن اخبار بسيارى وارد شده و ما در ذيل خطبهاى كه با عبارت: إنّ أفضل ما
يتوسّل به المتوسّلون إلى اللّه سبحانه الإيمان به و برسوله آغاز مىشود در اين
باره توضيح داده و به قدر كافى در باره فضيلت آن سخن گفتهايم.
(48682- 48674) دوّم: موضوع ديگرى را كه امير مؤمنان (ع) دستور
محافظت و پاسدارى از آن را فرموده زكات است. زكات در كتاب الهى و از نظر فضيلت همواره
با نماز قرين و با هم ذكر گرديده است، از اين رو امام (ع) فرموده است: زكات با
نماز قرار داده شده است، و پس از آن به اسرار آن اشاره، و فرموده است: جعلت ...
قربانا لأهل الإسلام، و ما اين سخن را در آينده توضيح خواهيم داد.
(48728- 48683)
امام (ع) با ذكر عبارت فمن أعطاها تا طويل النّدم.
به شرطى كه در صورت تحقّق آن، زكات موجب تقرّب به خداوند است اشاره،
و با بيان اين كه قبول آن، منوط به اين است كه از روى رغبت و با طيب نفس ادا شود،
راز اين تكليف را بيان فرموده است.
در شرح خطبههاى پيش و نيز در ذيل همين خطبه دانسته شد كه از اقسام
انفاق كنندگان مال كسانى هستند كه در باره زكات به مقدار واجب آن بىكم و