و شعار پرهيزگاران بوده، و در كام آنان اين
ناكاميها از هر چيزى شيرينتر، و از هر شعارى برگزيدهتر است هر چند در آغاز سلوك
و پيش از رسيدن به ثمرات تقوا، اين محروميّتها در مذاق آنان تلخ و ناگوار بوده
است.
(47987- 47982) 13- فرمانبردارى از دستورهاى الهى موجب رهايى او از
امواج ناملايماتى است كه پيش از اين پى در پى او را فرا گرفته بود، واژه امواج را
براى وضع نامطلوب بدنى و ملكات زشت اخلاقى استعاره فرموده است، همان ملكات و صفات
زشتى كه اگر در نفس آدمى زياد و انبوه شود، آن را در اقيانوس عذاب الهى غرق و
نابود خواهد ساخت، و بديهى است كه رعايت تقوا باعث رهايى نفس از ناهنجارى و محو
صفات زشت از صفحه ضمير او مىگردد، هر چند اين تيرگيها بسيار باشد.
(47993- 47988) 14- طاعت خداوند سبب آسانى امور دشوارى مىگردد كه
پيش از اين آنان را رنج مىداده است، زيرا هنگامى كه پرهيزگاران در باره هدف هستى
خود مىانديشند هر امر دشوارى از امور دنيا كه بر ديگران سخت و مشكل است بر آنان
آسان خواهد شد، مانند تنگدستى و بيمارى و شدايد ديگر، همچنين هر امر سختى از امور
آخرت كه در آغاز تكليف بر اثر نداشتن بينش لازم مايه رنج و تعب آنها بوده بر آنان
سهل و گوارا خواهد گرديد.
(47999- 47994) 15- فرمانبردارى از دستورهاى خداوند سبب مىشود كه
پروردگار باران بخشش و كرامت خود را به فراوانى بر آنان ببارد، منظور از بارش
كرامت در جمله و هطلت عليه الكرامة كمالات نفسانى پايدارى است كه انسان بدانها
متمتّع و كامياب مىگردد، و چون افاضه اين كمالات شباهت به ريزش باران دارد، لذا
واژه هطل (باران شديد دانه درشت) را براى افاضه آنها استعاره و به كرامت اسناد
داده است، همچنين واژه قحوط (خشكسالى) براى نايابى و عدم افاضه كرامت الهى پيش از
آن كه از طريق تقوا شايستگى پيدا كنند استعاره گرديده است.
(48005- 48000) 16- طاعت الهى باعث مىشود تا خداوند كسانى را كه پيش
از اين به