است، صفاتى را كه آن حضرت براى اين روز بيان
كرده همانهايى است كه خداوند در قرآن كريم ذكر، و فرموده است: «إِنَّما يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصارُ»[1] و «وَ إِذَا الْعِشارُ
عُطِّلَتْ»[2] و
«وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ»[3] و «يَسْئَلُونَكَ عَنِ
الْجِبالِ فَقُلْ يَنْسِفُها رَبِّي نَسْفاً فَيَذَرُها ...»[4]
و «فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ»[5] و «فَيَوْمَئِذٍ لا يَنْفَعُ
الَّذِينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَتُهُمْ»[6] اينها
برخى از احوال هولناك روز قيامت محسوس است، امّا در باره قيامت معقول گروهى از
سالكان گفتهاند: هنگامى كه انسان را مرگ فرا مىرسد ديده دل را به سوى آنچه از
اوضاع و احوال آخرت براى او منكشف مىشود باز و خيره مىكند، در اين موقع همه جاى
دنيا در نظر او تاريك، و آنچه را پيش از اين مىديده از چشم او ناپديد مىگردد، و
مال و منال يا شتران آبستن ده ماههاش فراموش مىشود، در اين هنگام كه منادى مرگ
او را به سوى ديار آخرت مىخواند جان از تنش بيرون مىرود، و اين دعوت را اجابت
مىگويد، و پس از اين زبانش از كار مىافتد، و به سبب مشاهده جمال عظمت حقّ و جلال
كبريايى او، كوههاى استوار سر بر افراشته در نظرش پست، و در برابر ملكوت قدرت او
آن چنان نابرابر و ناچيز مىگردد كه گويا همه آن كوههاى بلند و با عظمت از ميان
رفته و ناپديد
[1] سوره ابراهيم (14) آيه (42) يعنى: آنان را براى روزى كه چشمها
(از ترس و وحشت) از حركت باز مىايستد به تأخير انداخته است.
[2] سوره تكوير (81) آيه (4) يعنى: و هنگامى كه شتران آبستن ده
ماهه را به كلّى رها كنند.
[3] سوره زمر (39) آيه (68) يعنى: و در صور دميده مىشود پس همگى
كسانى كه در آسمانها و زمين هستند مىميرند.
[4] سوره طه (20) آيه (105) يعنى: و از تو در باره كوهها مىپرسند
بگو پروردگارم آنها را (متلاشى كرده) بر باد مىدهد، و زمين را رها مىكند ...
[5] سوره شعراء (26) آيه (100) يعنى: هيچ شفاعت كنندگانى براى ما
نيست، و نه دوست با محبّتى.
[6] سوره روم (30) آيه (57) يعنى: در آن روز پوزشخواهى ستمگران
سودى به آنان نمىرساند.