ناگوار شكيبايى، و در قبال وسوسهها از شتاب
خوددارى و به موارد حقّ آگاهى دارند مىتوانند آن را رهبرى كنند، بايد دانست كه در
آن زمان مسلمانان جنگ با اهل قبله يعنى نبرد با يكديگر را گناهى بزرگ و مهمّ مىشمردند،
و با ترس و بيم در اين امر شركت مىكردند، از اين رو امام (ع) فرموده است كه پرچم
قيام عليه متجاوزان اهل اسلام را جز آنانى كه بر شمرده كسى نمىتواند به دوش كشد،
و واژه علم (پرچم) در خطبه به فتح لام روايت شده است. و معناى آن روشن است زيرا در
جنگ، پرچمدار، به منزله مدار و محور است و دلهاى رزمندگان به آن بسته است، لذا
لازم است كسى كه رايت اين كار را بر عهده دارد به صفاتى كه ذكر فرموده آراسته باشد
تا بتواند هر كارى را در محلّ و موقع خود انجام دهد.
سپس امام (ع) مردم را به اصولى كلّى توجّه مىدهد كه در هنگام عزيمت
براى نبرد با متجاوزان اهل قبله رعايت كنند، و عبارت است از اين كه به هر چه فرمان
داده مىشوند اقدام كنند و از هر چه نهى مىشوند دست باز دارند، و در باره كارى كه
آن را به خوبى روشن و مشخّص نكردهاند شتاب نورزند، مراد از جمله اخير اين است كه
در انكار امرى كه آن حضرت انجام و يا فرمان داده، پيش از آن كه چگونگى و فايده آن
را از او جويا شوند شتاب نكنند، زيرا آن حضرت مىتواند هر امرى را كه ناپسند
آنهاست تغيير دهد يعنى اگر حقيقة در آن امر مصلحت و سودى نباشد در آن دگرگونى به
عمل آورد، اين كه امام (ع) دستور مىدهد اگر امرى مورد ناخشنودى و انكار آنهاست
چگونگى آن را روشن سازند براى اين است كه امكان دارد آنچه ناپسند آنهاست در حقيقت
زشت و ناپسند نباشد، و به سبب ناآگاهى به علل و مصالح، آن را زشت شمارند و با زبان
يا عمل به انكار آن بشتابند و در نتيجه دچار خطا و لغزش شوند.
يكى از شارحان در باره گفتار آن حضرت كه فرموده است: فإنّ لنا عند
كلّ أمر ينكرونه غيرا گفته است: اين سخن اشاره دارد به اين كه او مانند عثمان نيست
كه آنچه را نهى مىكرد و مردم اعتنا نكرده مرتكب آن مىشدند درنگ كند، بلكه