كنند، مراد اين است كه پيش از آن كه مرگ بر
انسان سبقت گيرد به عمل پردازد و براى جهان بعد از آن آماده شود، و گوشزد
مىفرمايد كه مردمان در پيشاپيش شمايند يعنى آنان در اين سفر آخرت بر شما سبقت
گرفتهاند، و قيامت پشت سر آنان، شما را به پيش مىراند و به دنبال اين سخن دستور
مىدهد كه سبكبار باشيد تا به آنان بپيونديد و براى اين كه آنان را در اين راه
برانگيزاند و بر سر شوق آورد مىفرمايد پيشينيان شما در انتظار پسينيانند يعنى
آنانى كه به ديار آخرت پيوستهاند چشم به راه بازماندگان خويشند تا همگى در روز
رستاخيز برانگيخته شوند. ناگفته نماند كه عين الفاظ مذكور پيش از اين در برخى از
خطبهها آمده و بطور كامل شرح داده شده است، پس از اين آن بزرگوار دستور مىدهد كه
در باره بندگان خدا از او بترسيد، و در باره آنچه بايد نسبت به يكايك افراد رعايت
كرد از خداوند بيمناك باشيد، همچنين با ترك فساد در زمين و ايجاد تباهى در شهرهايش
از نافرمانى او بپرهيزيد، و گوشزد مىكند كه رعايت اين امور واجب است، زيرا هر عملى
كه آدمى انجام مىدهد هر چند اندك و ناچيز باشد پرسش و بازخواست به دنبال خود
دارد، و به سختى مورد بررسى و بازپرسى قرار مىگيرد تا آن اندازه كه در باره جاها
و مكانها نيز پرسش، و گفته مىشود: چرا در اين جا وطن كرده و از آن جا دورى
گزيديد، و نيز در باره رفتار با دامها و چهار پايان نيز بازخواست مىشود، و گفته
خواهد شد: چرا اين حيوان را زدى و آن ديگر را كشتى و آنها را آزار دادى، اين گفتار
اشاره به قول خداوند متعال دارد كه فرموده است:
«وَ لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ[1]» همچنين
«ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ[2]» در باره تفسير آيه اخير و نعمتهايى كه از آن پرسش مىشود گفتهاند
كه نعيم عبارت است از سيرى شكم و آشاميدن آب سرد و لذّت خواب و آسايش مسكن و خوى
خوش است، نيز خداوند متعال فرموده است: «وَ لا تَقْفُ
ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَ
[1] سوره نحل (16) آية (93) يعنى: البتّه از هر چه كردهايد مورد
پرسش قرار خواهيد گرفت.
[2] سوره تكاثر (102) آيه (8) يعنى: سپس در آن روز در باره نعمتها
از شما پرسش خواهد شد.