است، يعنى در آن هيچ عيبى و شبههاى نبوده و
براى ترك كنندهاش عذرى نيست، اين كه حرمت فرد مسلمان را بر هر چه محترم است برترى
داده، مستند به حديث پيامبر اكرم (ص) است كه بدين عبارت مىباشد: «حرمة المسلم فوق
كلّ حرمة دمه و عرضه و ماله» يعنى: حرمت جان و آبرو و مال مسلمان از هر حرمتى
بالاتر است.
در باره اين كه امير مؤمنان (ع) فرموده است: خداوند حقوق مسلمانان را
به وسيله اخلاص و توحيد به يكديگر پيوند داده است، مراد اين است كه خداوند اخلاص و
توحيد را به هم مربوط ساخته و بر خدا پرستان با اخلاص حفظ حقوق مسلمانان و رعايت
جانب آنان را واجب گردانيده و محافظت حقوق مسلمانان را با توحيد خود قرين ساخته،
تا آن حدّ كه در فضيلت با آن برابر گرديده است.
پس از اين امام (ع) مسلمان راستين و برخى از صفات شايسته او را
معرّفى مىكند، كه وى كسى است كه مسلمانان از دست و زبانش ايمن و آسوده باشند مگر
اين كه دست و زبانش، به حق، سبب آزار مسلمانى شود و آنچه آن حضرت در اين باره
فرموده نيز عين حديث نبوى است.
(35665- 35604)
فرموده است: لا يحلّ أذى المسلم الّا بما يجب.
اين سخن كه آزار مسلمان جز در جايى كه خدا واجب فرموده روا نيست
مانند گفتار پيش آن حضرت است كه فرمود: ... إلّا بالحقّ، و استثناى إلّا بما يجب
در اين جمله براى تأكيد آن است، پس از اين سخنان به مرگى كه همگان را بطور عموم فرا
مىگيرد و هر كسى را به گونهاى خاصّ دامنگير مىشود، هشدار مىدهد، يعنى آن چيزى
كه هيچ كس از آن رهايى ندارد مردن است، و با اين كه همه جانداران در گرو آنند و
ميان آنان عموميّت دارد با اين حال هر كس را مرگى خاصّ خود اوست و ويژگى و چگونگى
آن با مرگ ديگران تفاوت دارد، اين كه آن حضرت دستور مىدهد كه به سوى آن بشتابند و
بر آن مبادرت و پيشدستى