احكام اسلام و دلايل قرآن و سنّت اصيل اهل
قرآن تمسّك جويد، و كار خود را به آن واگذارد آسايش مىيابد، گفته شده: منظور
ترغيب مردم است به اين كه امور را به خدا واگذارند، و دانش آنچه را كه نمىتوان
دانست و شناخت، به او تفويض كنند و در اين راه بيهوده زحمت نكشند كه در اين صورت
آسودگى مىيابند، و نيز گفتهاند: مراد اين است كه اگر اسلام مسلمان كامل باشد و
امور خود را به خداوند واگذارد، پروردگار متعال تمامى كارهاى او را كفايت و اصلاح
مىفرمايد و او را از كوشش و تلاش بىنياز و آسوده مىگرداند.
(20656- 20654)
14- جنّة لمن صبر:
يعنى در به كار بستن و عمل كردن به احكام و دستورهاى آن بردبارى و
شكيبايى ورزد، و روشن است كه معناى سپر، ايمنى از عذاب خدا مىباشد، و واژه جنّه
(سپر) استعاره شده است.
(20659- 20658)
15- أبلج المناهج:
مقصود از مناهج اسلام راههاى وصول بدان و اصولى است كه با اذعان
بدانها و پيمودن آن راهها، انسان مسلمان مىباشد، و اينها عبارت است از اقرار به
خداوند و يگانگى او و ايمان به رسالت پيامبر (ص) و تصديق به آنچه در شرع وارد شده
است و امام (ع) آنها را به مناهج تفسير فرموده است، و بديهى است اينها راههاى روشن
هدايت و رستگارى است.
(20662- 20660)
16- و أوضح الولائج:
يعنى هر كس به ديده اعتبار به اسلام بنگرد، اسرار و بواطن آن را
آشكار خواهد ديد.
(20664- 20663)
17- مشرف المنار:
منار اسلام عبارت است از اعمال صالحهاى كه سالكان اين راه به جا
مىآورند، مانند نمازهاى پنجگانه و امثال آن، و آشكار است كه اين عبادات و اعمال،
برتر و بالاتر از عباداتى است كه پيش از اين به جا آورده مىشده است.
(20666- 20665)
18- مشرق الجوادّ:
معنايى نزديك به مفهوم أبلج المناهج دارد.
(20668- 20667)
19- مضيء المصابيح:
اين جمله كنايه از دانشمندان اسلام و پيشوايان آن است كه به طريق
استعاره بيان فرموده و با ذكر واژه إضاءه آن را ترشيح داده