اسرار قدسى است، و اطلاق واژه فهم بر آنچه
گفته شد مجاز و از باب اطلاق نام مسبّب بر سبب مىباشد.
(20628- 20625)
7- و لبّا لمن تدبّر:
چون لبّ به معناى عقل است، در اين جا نيز مانند جمله پيش واژه عقل
براى اسلام بر سبيل مجاز آمده اگر چه مسبّب آن است، و در اين جا منظور عقل لملكه و
مراتب بالاتر آن است، زيرا اسلام و قواعد و احكام آن، نيرومندترين وسيله براى دست
يافتن به بالاترين مراتب خرد مىباشد.
(20632- 20629)
8- و آية لمن توسّم:
منظور كسى است كه در جستجوى راه حق و يافتن اهداف آن است، و اسلام
براى چنين كسى نشانه و علامت است كه اگر بدان راه يافت در طريق هدايت قرار گرفته
است.
(20636- 20633)
9- و تبصرة لمن عزم:
مراد كسى است كه تصميم بر انجام دادن مقصود خود گرفته است، و اسلام
براى او مايه بينش است كه بتواند مقصود خود را به گونه شايسته انجام دهد.
(20640- 20637)
10- و عبرة لمن اتّعظ:
معناى اين جمله آشكار است، زيرا اسلام با بيان احوال امّتهاى گذشته و
آنچه روزگار بر سر آنها آورده براى كسى كه پند آموز و موعظه پذير باشد در راه حركت
به سوى خدا نيكوترين مايه عبرت است.
(20644- 20641)
11- و نجاة لمن صدّق:
اسلام براى كسى كه رسالت پيامبر (ص) را تصديق كند و به آنچه از جانب
خداوند براى بشر آورده ايمان آورد، مايه رستگارى است، زيرا پذيرش اسلام براى او در
دنيا موجب رهايى از قتل و شمشير دين و در آخرت باعث رستگاريش از عذاب خداوند است،
و اطلاق نام نجات بر اسلام از باب اطلاق نام مسبّب بر سبب مىباشد.
(20648- 20645)
12- و ثقة لمن توكّل:
يعنى اسلام مايه وثوق و اعتماد كسانى است كه بر خداوند توكّل كنند،
زيرا مشتمل بر وعدههاى گرانقدر اوست، و به سبب اطمينان بر آن است كه توان توكّل
بر خدا را مىيابند.