مرتبه آن را برتر از آن قرار داده كه
نادانان و مشركان بر آن غلبه و در صدد انهدام آن بر آيند و بتوانند نور آن را
خاموش سازند، سپس امام (ع) به ستايش اسلام پرداخته، و صفاتى را كه شارع آن يعنى
خداوند متعال بدان بخشيده به شرح زير بيان كرده است:
(20601- 20598)
1- جعله أمنا لمن علقه:
آشكار است كه اسلام براى كسى كه بدان چنگ زند در دنيا از قتل و در
آخرت از عذاب الهى پناهگاه است.
(20605- 20602)
2- و سلما لمن دخله:
يعنى اسلام با كسى كه در آن وارد شود روش مسالمت دارد، و در اين
عبارت، اسلام اوّلا به حرم تشبيه شده است كه هر كس در آن پا نهد، در امن و سلامت
خواهد بود، و ثانيا به دلاور پيروزى تشبيه شده كه رفتارش مسالمت آميز است، زيرا هر
كس آن را بپذيرد و در آن داخل شود جان و داراييش محفوظ مىماند و مانند اين است كه
اسلام با او مسالمت و مصالحه كرده است كه آنچه را مايه آزار و ناراحتى اوست پس از
ورود به اسلام دنبال نكند.
(20610- 20606)
3- و برهانا لمن تكلّم به:
يعنى در اسلام براهين و دلايل آشكار موجود است.
(20615- 20612)
4- شاهدا لمن خاصم به:
شاهد، اعمّ از برهان است زيرا جدل و خطابه را نيز شامل است.
(20620- 20617)
5- نورا يستضاء به:
يعنى اسلام نور است كه از آن كسب روشنى مىشود، در اين جمله نور را،
براى اسلام استعاره آورده، و با ذكر استضاء، كه به معناى روشنى خواستن است، آن را
ترشيح داده و كامل فرموده است جهت مشابهت ميان اسلام و نور اين است، كه انسان در
راه خود به سوى خدا و به دست آوردن بهشت از اسلام پيروى مىكند و از آن دستور
مىگيرد.
(20624- 20621)
6- و فهما لمن عقل:
اسلام فهم است براى كسى كه آن را درك كند، و چون فهم عبارت است از
خوب آماده بودن ذهن براى پذيرش چيزهايى كه بر او وارد مىشود، دخول در اسلام، و
پرورش دادن نفس بر اساس احكام و مقرّرات آن نيز سبب بزرگى براى حصول آمادگى ذهنى
جهت تابش و پذيرش انوار الهى و فهم