آنهاست كه به قصد تحصيل آخرت، مكنت و ثروتى
در دنيا به دست آورده باشد ليكن آن مقدار مال و منالى كه دولتمندان و متنعّمان در
دنيا به دست مىآورند، اگر هم مقصودشان وصول به مراتب قرب إلهى باشد بهره آنها
اندك، و در عين حال در غايت خطر بوده و در هر حركت و جنبش در معرض لغزش و سقوط
مىباشند.
بر خلاف اهل زهد كه از متاع دنيا به مقدار ضرورت و نياز بدن اكتفا، و
بدين نحو زندگى خود را سپرى كردهاند، شايد هم مراد از آن اندكى كه آنان را همراهى
خواهد كرد كفن و نظاير آن باشد، اين كه دنيا نزديكترين سرا به خشم خداوند و
دورترين محلّ به سراى طاعت اوست براى اين است كه تمايلات انسان در دنيا متوجّه لهو
و لعب و بهرهبردارى از زخارف و زر و زيور آن است، و اينها بيشتر از اين كه در راه
رضاى خداوند مورد استفاده قرار گيرند موجب خشم و غضب پروردگار مىشوند.
(33674- 33584)
فرموده است: فغضّوا.
يعنى با توجّه به اين احوال براى دنيا غم و اندوه نخوريد، و خود را
بدان سرگرم نسازيد زيرا ترديدى نيست كه از آن جدا خواهيد شد و براى چيزى كه پايدار
نيست غم و اندوه روا نيست.
پس از اين امام (ع) مردم را از گرايش به دنيا بر حذر داشته و تذكّر
مىدهد مانند آن كس كه نسبت به خود مهربان و خيرانديش و جدّى و كوشا باشد از آن
پرهيز داشته باشيد، و سپس گوشزد مىكند كه از مشاهده پايان حال و زوال آثار
ملّتهاى گذشته عبرت گيريد، كه اينك پيوند اعضاى آنها گسسته و چشمها و گوشهايشان از
ميان رفته، و اوضاع خوب آنها در دنيا به بدى و سختى مبدّل گشته و ديگر احوالى كه
بر آنها وارد شده و آن حضرت آنها را بر شمرده است. سپس تأكيد مىكند همچون كسى كه
بر نفس امّاره چيره و عنان آن را در دست داشته و به ديده خرد زشتى و پستى شهوات را
بنگرد و مانع زياده روى و تجاوز آنها از مرز عفّت گردد از آلودگيها و نارواييهاى
دنيا بپرهيزند، زيرا براى كسى كه عبرت