داراى مراتب متعدّد است، به اعتبارى
مطمئنّه، و به اعتبار ديگر امّاره، و در مرحلهاى لوّامه است، همچنين از نظر عاقله
و از نظر ديگر شهويّه و در مرحلهاى غضبيّه است، و در اين جا اشاره به مراتب سه
گانه اخير است كه گراميترين آنها نفس عاقله است، زيرا همين نفس عاقله است كه پس از
مرگ نيز باقى و پايدار مىماند، و مستحقّ ثواب يا عقاب مىگردد و در باره آن توصيه
و سفارش شده است، و مقصود از اين هشدار اين است كه انسان نفس خود را كاملا از آنچه
موجب هلاكت او در آخرت مىگردد حفظ كند، و اين به وسيله استقامت در دين خدا و سلوك
در راه او ميسّر مىگردد، از اين رو فرموده است: خداوند راه حقّ را براى شما آشكار
و گذرگاههاى آن را برايتان بيان كرده است، در برخى از نسخهها أنار طرقه نقل شده
است يعنى با آيات و انذارهاى خود راههاى آن را روشن كرده است.
پس از اين امام (ع) به پايان و نتيجه راه حقّ و باطل اشاره كرده و
فرموده است: پايان كار يا بد بختى دائمى و يا سعادت هميشگى است، و سپس براى بار
ديگر تشويق مىكند كه توشه آخرت برگيرند و پيش از اين بيان فرموده بود كه توشه
آخرت تقوا و پرهيزگارى است چنان كه خداوند متعال فرموده است:
«وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى[1]»، مراد از ايّام بقا دوران پس از مرگ است، اين كه فرموده است:
قد دللتم على الزّاد آيهاى است كه خداوند در آن مردم را به چگونگى
توشه آخرت دلالت، و به كوچ كردن و شتافتن امر كرده است، و آن آيه شريفه «سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ ... [2]» مىباشد، همچنين آيه «فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ[3]» است، ليكن بطور كلّى همه اوامرى كه در باره اعراض از دنيا و دورى
جستن از آن است مستلزم ترغيب مردم به وارستگى و دل از دنيا كندن است، زيرا منظور از
كوچ
[1] سوره بقره (2) آيه (197) يعنى: توشه بر گيريد كه بهترين توشه
(راه آخرت) پرهيزگارى است.
[2] سوره آل عمران (3) آيه (133) يعنى: به سوى آمرزش پروردگارتان و
بهشتى ... بشتابيد.
[3] سوره ذاريات (51) آيه (50) يعنى: پس به سوى خداوند بگريزيد.