4- صفت خير البريّة طفلا يعنى در خرد سالى
از همگان بهتر بود، زيرا چنان كه مىدانيم ملاك برترى و فضيلت، كردار نيك و
پايدارى در راه خداست، و چون آن حضرت از آغاز كودكى و خرد سالى به سبب داشتن اين
صفات از همه برتر بود، امام (ع) فرموده است: كه او در كودكى از همگان بهتر بود.
5- صفت و أنجبها كهلا يعنى در بزرگسالى از همه بزرگوارتر و
برگزيدهتر بود، زيرا بزرگوارى و برگزيدگى مستلزم داشتن صفات بزرگوارانه و برگزيدن
و به كار بستن فضيلتهاى عالى انسانى است، و آن حضرت در جوانى و بزرگسالى معدن هر
فضيلت و در پيرى برگزيدهترين آنان بوده است واژههاى طفلا و كهلا نيز بنا بر اين
كه در جمله حالند منصوب شدهاند.
6- صفت أطهر المطّهرين شيمة يعنى خوى و سرشت او از همه پاكان،
پاكيزهتر بود، زيرا آن حضرت متمّم مكارم اخلاق و كامل كننده آنها بود و هر صفت
خوب و خوى نيكويى از آن حضرت كسب شده است، لذا سرشت او از همه پاكيزهتر و خلق و خوى
او از همه فاضلتر و كريمانهتر بود.
7- صفت أمطر المستمطرين ديمة يعنى بذل و بخشش او از همه بيشتر بود،
ديمه به بارانى گويند كه رعد و برق در آن نباشد، و در اين جا صفت ابرى را كه در آن
اميد چنين بارانى است براى آن حضرت استعاره فرموده و با واژه. ديمة اين استعاره
ترشيح شده است، و اين كنايه از منتهاى جود و احسان آن حضرت است، چنان كه آن
بزرگوار وقتى شب فرا مىرسيد به خانه باز مىگشت و هر چه زر و سيم در خانه يافت
مىشد، صدقه مىداد و چيزى از آنها به صبح باقى نمىماند. شيمة و ديمة در جمله
تميز مىباشند.
(20313- 20299)
فرموده است: فما احلولت لكم الدّنيا في لذّاتها ... تا من بعد.
روى سخن با بنى اميّه و امثال آنهاست، و از اين كه پس از پيامبر (ص)
بر دنيا دست يافته و از آن كام گرفتهاند و بدان شادمانند آنها را سرزنش مىكند و
يادآورى مىفرمايد كه اينان با اين كارها به مخالفت با سنّت پيامبر (ص)