امام (ع) براى بيان شدّت اين حادثه، و اين كه بسيار ترسآور و هراس
انگيز است، دو صفت مرعاد و مبراق (بر رعد و برق) را استعاره فرموده، و اين به
ملاحظه شباهتى است كه اين حادثه به ابر پر رعد و برق دارد، و توصيف كاشفة عن ساق
بيانگر اين است كه اين فتنه ويرانگر مانند كسى كه براى جنگ يا امر مهمّ ديگرى
آستين بالا زده باشد، آماده و سبكبار رو مىآورد، اين كه در اين حادثه پيوندهاى
خويشاوندى بريده، و از اسلام جدايى حاصل مىشود روشن است و نيازى به توضيح ندارد،
مقصود از برىء يا بىگناه كسى است كه معتقد است در دولت فتنهگران درستكار خواهد
بود و به گناه آلوده نمىشود، در حالى كه اين طور نيست و از چنين درستكارى و
سلامتى برخوردار نمىباشد، زيرا ظاهر اين است كه در چنين فتنه فراگيرى كسانى كه
دامن به معصيت خداوند نيالوده باشند بسيار اندك بلكه از كم كمترند، و شايد اگر
جستجو شود چنين افرادى يافت نشوند، مقصود از ظاعن (كوچ كننده) كسى است كه معتقد
است از اين فتنه دورى جسته و از آن تخلّف كرده و در آن شركت ندارد، در حالى كه
چنين نيست، و روشن است كه او از فتنه جدا و دور نشده است، و شايد هم مراد از عبارت
مذكور اين باشد كه هر كس از بيم آن كوچ كند از گزند آن رهايى نمىيابد. و توفيق از
خداوند است.