كه مردم عمل به احكام آن را ترك مىكنند از
انتفاع خارج مىشود، و چه نيكو تشبيهى است، زيرا زمان براى اسلام مانند ظرف براى
آب است، و اين كه فرموده است: إنّ اللّه قد أعاذكم من أن يجور عليكم اشاره است بر
اين كه اين دگرگونيها ستمى نيست كه از جانب پروردگار بر شما رفته باشد، زيرا
خداوند متعال فرموده است: «وَ ما رَبُّكَ بِظَلَّامٍ
لِلْعَبِيدِ[1]» بلكه آزمايشى است كه
خداوند سبحان از بندگان خود به عمل مىآورد، چنان كه فرموده است: «إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ وَ إِنْ كُنَّا لَمُبْتَلِينَ»
پس هر كه در برابر اين آزمايشها شكيبايى كند، سود برده و هر كس كفر ورزد، وبال آن
بر اوست. معناى آزمايش خلق را از جانب خالق متعال و فوايد آن را پيش از اين
گفتهايم و ضرورتى براى تكرار نيست، و توفيق از خداوند است.