برخوردار، و اوامر الهى را فرمانبردار است،
و از حدّى كه كتاب خدا و سنن انبيا (ع) براى او ترسيم كردهاند پا فراتر نخواهد
گذاشت.
(19930- 19924)
فرموده است: و كفى بالمرء جهلا أن لا يعرف قدره.
نظر به اين كه علم موجب مىشود كه انسان قدر خود را بشناسد، ناگزير
كسى كه ارزش خود را نمىداند عالم نيست و نادان است، زيرا نقيض لازم مستلزم نقيض
ملزوم مىباشد، و اين كه فرموده است: و كفى بالمرء جهلا اشاره است به شدّت و قوت
جهل و اين كه نادانى مستلزم سختى و عذاب است.
(19947- 19931)
فرموده است: و إنّ من أبغض الرّجال ... تا قصد السّبيل.
پيش از اين شرح آن داده شده است.
(19950- 19948)
فرموده است: سائرا بغير دليل.
ذكر دليل در اين جا اشاره است به ائمّه هدا (ع) و راهنمايان به خدا،
و كتاب و سنّت نيز از جمله راهنمايانند، براى اين كه اگر انسان در طريق راه خدا، و
در نحوه سلوك و رفتار خود با بندگان او، دليل و راهنمايى نداشته باشد در زمره
هلاكت يافتگان است.
(19976- 19951)
فرموده است: إن دعى ... تا آخر.
امام (ع) واژه «حرث» را كه به معناى كشت كردن است براى كارهايى كه
انسان جهت دنيا و يا آخرت خود انجام مىدهد استعاره فرموده است. وجه مشابهت ميان
زرع و اعمالى كه انسان براى دنيا يا آخرت خود به جا مىآورد اين است كه هر دوى
آنها كسب بوده و براى تحصيل ثواب و پاداش صورت مىگيرد.
سپس از نظر اين كه انسان در كارهاى دنيا جديّت و پيشدستى و مواظبت
دارد، امام (ع) اعمال او را در اين باره به آنچه بر او واجب است تشبيه فرموده، و
كارهاى او را براى آخرت كه همواره با قصور و تنبلى و سستى همراه است، به آنچه از
او ساقط شده همانند فرموده است، با اين كه سزاوار است آدمى وضعى خلاف اين داشته
باشد. و توفيق از خداوند است.