پروردگار و نياز آنها به بخشش و كرم اوست،
نسبت افروختن آتش به درختان براى اين است كه آنها سبب مادّى آن بشمار مىآيند، هر
چند در حقيقت اين عمل از افعال سبب فاعلى قريب شمرده مىشود، و اين كه قدحت له
فرموده و آتش روشنايى بخش را به خداوند متعال نسبت داده براى اين است كه او فاعل اوّل
و حقيقى است.
(27229- 27224)
فرموده است: و آتت، ... تا آخر.
منظور از كلمات، اوامر و احكام قدرت پروردگار است كه به لفظ «كن» از
آن تعبير فرموده است، و اطلاق كلمات بر آنها استعاره است، جهت مناسبت اين است كه
نفوذ اين احكام كه از مصدر قدرت خدا صادر مىشود، مانند صدور فرمانهايى است كه از
راه زبان و بيان به عهده مأموران گذاشته مىشود، و مراد از به هم رسيدن ثمرات،
فرمانبردارى آنها از امر «كن» در ظهور و وجود است، و تعبيرى از جمله «فيكون»
مىباشد. و توفيق و مصونيّت از خطا و گناه بسته به لطف خداوند است.
«كتاب خدا در ميان شماست، گويندهاى است كه زبانش خسته نمىشود، و
خانه امنى است كه پايههايش فرو نمىريزد، و نيرويى است كه يارانش شكست
نمىخورند».
[شرح]
(27250- 27232) گويا اين بخش از خطبه در زمينه نكوهش بر ترك اوامر
خداوند و مخالفت با احكام اوست، و ظاهرا واو در آغاز كلام براى حال است، و مانند
اين است كه