نوع عابدان و عاملان در زمره كسانى قرار
گيرند كه خداوند متعال در اين آيه شريفه از آنها ياد فرموده است: هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمالًا الَّذِينَ ضَلَّ
سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ
صُنْعاً[1] و همين گونه است زحمات
و كوششهايى كه اهل كتاب (يهود و نصارا) و جز آنها متحمّل مىشوند.
(26565- 26531)
فرموده است: و قد أصبحتم ... تا إقبالا.
اين گفتار مبتنى بر شكوه از روزگار و بدگويى از آن است، و مانند آنچه
پيش از اين فرموده است مىباشد كه: إنّا قد أصبحنا في زمن كنود، و دهر عنود (ما در
زمانهاى ناسپاس، و روزگارى ستيزهگر قرار گرفتهايم) و اين ناهموارى و ناسپاسى
زمانه بدين سبب است كه روزگار از عصر ظهور دين و تازگى و شكوفايى آن دورى گرفته، و
مردم بر هتك حرمت آن گستاخ شده، و بر ارتكاب منهيّات و محرّمات جرأت يافتهاند،
همچنين معناى طمع شيطان در هلاك ساختن مردم، طمع او در نابود گردانيدن دين آنهاست
كه نتيجهاش هلاكت آنها در آخرت است، و اشاره فرموده است كه اين دورانى است كه ساز
و برگ و آمادگى شيطان بيشتر، و كيد و مكر او فراگيرتر، و توانايى و امكان او
زيادتر گشته است، بنا بر اين بدين زمانه و روزگار پس از آن، چه گمان دارى، واژه
فريسه را كه به معناى شكار است براى كسانى كه از شيطان پيروى مىكنند و دستخوش
تأثيرات او مىشوند استعاره فرموده است، جهت شباهت اين است كه همان گونه كه شير
شكار خود را هلاك و از آن كامياب مىشود، شيطان نيز مراد خود را از مردم مىگيرد و
آنها را به وادى هلاكت منتقل، و در آن سرنگون مىسازد.
(26598- 26566)
فرموده است: اضرب بطرفك ... تا وقرا.
اين عبارت شرحى است بر آنچه به اجمال فرمود كه: بدى، هر چه بيشتر رو
[1] سوره كهف (18) آيه (103) يعنى: آيا شما را خبر دهم كه
زيانكارترين مردم كيانند؟ آنهايى كه كوشششان را در زندگى دنيا تباه كردند و گمان
مىكنند كار خوب انجام مىدهند.